De siste fem åra har Rennebumartnan gått med store underskudd. Også i år gikk besøkstallet ned.

– Vi må snu hver eneste stein for å se hvordan vi kan snu trenden, sier daglig leder Kenneth Teigen.

I 2015 hadde Rennebumartnan et negativt driftsresultat før skatt på 230 000 kroner. I 2014 var underskuddet på 103 000, i 2013 på 126 000 kroner, 2012 var minustallet 563 000 og i 2011 hadde martnan et underskudd på minus 132 000 kroner.

I samme periode har egenkapitalen blitt redusert fra 1 533 000 i 2011 til 524 000 kroner i 2015.

Bekymringsfullt

Daglig leder Kenneth Teigen sier at noe må gjøres for å snu økonomien og sikre egenkapitalen som nå er bare en tredjedel av kapitalen i 2015.

– Den viktigste inntekta vår som har vært billettinntektene, har gått ned de siste fem-seks åra, sier Teigen og minnes toppåret i 2003 med over 20 000 besøkende.

– Da var det så mye folk at vi hadde problemer med å håndtere det.

Sterk konkurranse

Siden 2010 har besøket gått dramatisk ned. I år var det bare 11 600 som besøkte martnan.

– Det sviktende besøkstallet skyldes også konkurransesituasjonen. Det er veldig mye som foregår i Trøndelag på denne tida med Olavsfestdagene, matfestivalen i Trondheim, Steinkjermartnan og flere større konserter, sier Teigen.

Samtidig ser han utfordringene med å få tak i alle dem som aldri har besøkt martnan i Rennebu.

Familieprofil

Styret i martnan skal nå evaluere og legge en ny strategi for å forhindre at egenkapitalen spises opp av nye underskudd.

– Vi må fornye oss innen det konseptet vi har. Men samtidig må vi ikke gi slipp på dette med gode møter mellom håndverkere og publikum. Vi ønsker at martnan skal bestå for mange år framover. Den er for god til å legges ned, sier han.

De siste åra har martnan gjort tiltak for å forsterke familieprofilen, men Teigen konstaterer at det ikke har resultert i mer besøk.

Nye tiltak

Hvert år prøves nye tiltak, som i år med en nasjonal knivkonkurranse.

– Det førte til at besøket i skoleområdet var betydelig bedre enn i fjor, sier Teigen, som samtidig innrømmer at de besøkende nok var godt voksne folk.

– Vi har prøvd å nå et yngre publikum gjennom en mer ungdommelig profil, markedsføring blant annet gjennom sosial medier, men har ikke lyktes, sier Teigen som ser at martnan har en krevende utfordring når det gjelder å snu trenden og sikre økonomien.

Kenneth Teigen er eneste heltidsansatte i Rennebumartnan. I tillegg er det ei fast halvstilling pluss at et 30-talls personer leies inn på timebasis i forbindelse med selve martnashelga.