Mediaprofil på Berkåk har utviklet seg i takt med tiden siden Dagfinn Vold startet med Volds foto-tjenester i 1988 til i dag å levere digitale løsninger for ethvert behov.

Hos Mediaprofil som ligger ved torget på Berkåk, håndteres alle ordrer etter prinsippet at «her kan alt la seg gjøre».

– At vi jobber med korte frister, er fleksible og allsidige i produksjonen, er ett av våre fortrinn, sier Dagfinn Vold.

Rennebunytt

Etter at markedet for fototjenester ble mindre, endret bedriften navn til Mediaprofil i 2005.

– Når den digitale verden tok over, var det bare dumt å kalle seg fotograf, sier Vold.

I dag er hovedtyngden av arbeidet å produsere Rennebunytt som kommer ut to ganger i måneden med til sammen 21 nummer. Rennebunytt produseres i samarbeid mellom Rennebu kommune og Mediaprofil, og distribueres til alle husstander i Rennebu, ned til Meldal sentrum, Kvikne, Hauka, Soknedal og sør til Fagerhaug.

I tillegg til å komme ut i papir, blir alle numrene lagt ut elektronisk.

Lokale media overlever

– Rundt 1000 personer laster ned Rennebunytt hver gang. Bare noen få av disse er fra Rennebu, sier Vold som er litt overrasket over at mange ungdommer signaliserer at de ønsker Rennebunytt i papir og ikke på nett.

Det forteller ham noe om mediebildet.

– Jeg registrerer at riksavisene sliter, og mediebildet vil helt klart forandre seg. Samtidig tror jeg at hvis lokale mediehus er flinke, så vil de overleve ettersom folk har behov for å føle identitet. Det vil gjelde også ved kommunesammenslåing, mener Vold.

Lokalt næringsliv

Rennebumartnan er en viktig kunde for bedriften. I tillegg er det øvrige næringsliv, kommune samt lag og organisasjoner viktige kunder. Noen er tyngre enn andre som blant andre Sande Hytter, Lund hyttebygg og Elotec på Oppdal.

I disse dager jobber de med russemagasin for videregående skoler både på Støren og Oppdal.

– Vi opplever at lokalt næringsliv er flinke til å bruke oss, sier Vold som har satset på å ha tilstrekkelig med utstyr for å bistå kundene.

Foruten Vold selv, jobber Mari Ytterhus, Mona Schjølset og Lillian Toset i bedriften.

God lokalkunnskap

Hvordan kan dere konkurrere med større reklamebyrå?

– Vi har en lokalkunnskap som gjør at vi kjenner bedriftene bedre. Vi kan få fram særpreget til bedriften på en raskere måte, mener Vold og viser til at det er økt etterspørsel når det gjelder å lage nettsider.

Det krever stadig ajourføring og oppdatering når det gjelder nye trender i markedet samt bruk av nye verktøy.

– Tanken på å pensjonere seg i overskuelig framtid, må jeg nok se langt etter, smiler han.

Men så er han også bare 59 år og har fortsatt god tid, selv om det er travle dager på jobb.