«- Nå er jeg mildt sagt forbannet». Det var tittelen på saken der Helge Ringli vurderte å anmelde Statens vegvesen for bruk av for mye salt på veiene.

Saken ble laget i desember i 2014. Nå har den gjenoppstått på nett. Den siste måneden har den hatt 80 350 unike lesere, og 86 515 visninger. Det startet med et oppsving i slutten av oktober, før den virkelig skjøt fart igjen 19. november.

Det er i all hovedsak Facebook leserne kommer fra. Totalt har 222 908 lesere kommet inn på saken via deling på Facebook. Saken går «viralt», som det sies. Men det er ikke første gang den «går viralt». Også i oktober i 2015 gikk saken godt. Siden saken ble laget har den hatt småpene 239 017 unike brukere og 250 150 visninger.

Ringli sier at han ikke har tenkt å gi opp kampen mot veisaltingen. Han mener veisaltet gjør det livsfarlig å kjøre elbil.

- En normalt god elbilsjåfør trenger nesten ikke bruke bremsene. Når gassen slippes, så bremses bilen automatisk for å lade batteriene. Hva skjer den dagen du virkelig trenger bremsene, og de ikke er brukt på lenge? Da fungerer de ikke.

Han mener at bremser som brukes lite blir sittende fast. Det gjelder i noe grad på vanlige biler også. Spesielt på bakbremsene, er Ringlis erfaring. Og erfaring med bremser får han nok av. Han driver dekkutsalg, og ser mange dårlige bremser hver dag.

- Det er mange biler som ikke har noe på veiene å gjøre, fordi bremsene er ødelagte.

At Statens vegvesen mener at det gjør det sikrere å ferdes på veiene når det er saltet, det kjøper ikke Ringli.

- Det er bullshit. Sikkerhetsmarginen de snakker om, da har de ikke sett hvordan bremsene påvirkes. I tillegg så mister et dekk 40 prosent gripeevne når man kjører fra saltet vei over på snødekt vei.