Det finnes bare en Leonard Cohen. Samtidig skal det sies at Hallbjørn Rønning er en nærmest perfekt kopi av Cohen med sin dype og mørke stemme, slentrende og litt mystisk image under hattebremmen.

Det er ellers en sann fornøyelse å få slike opplevelser igjen ved Theatercafeen ved Trøndelag Teater som egner seg ypperlig for denne type underholdning. Theatercafeen er perfekt match med Leonard Cohen og hans karakteristiske musikk; her framført av teatrets egen Hallbjørn Rønning.

Musikalsk håndverk

Solid musikalsk håndverk er det også med Ivar Gafseth sine arrangement som gjør maksimalt ut av Cohens låter som gjerne lar seg dominere av hans dype røst og til dels sterke og lidenskapelig tekster.

Med i orkesteret er Ove Bjørken som trakterer en hel rekke instrument, og Erling Mylius på gitar og også sang. Koristene Åshild Mundal og Martha Standal hever den musikalske opplevelsen med sine inderlige og personlige Cohen-tolkninger, og understreker med hele sin tilstedeværelse kvinnebedåreren Cohen som har hatt et lidenskapelig forhold til kvinner gjennom hele livet. Så ble det også en kvinne som lurte av ham alle millionene til slutt.

Sære tekster

«Cohen ganger ti» er tittelen på forestillinga som spilles ved Trøndelag teater til midten av november. For Cohen-elskere kan det være en enten eller-opplevelse. Enten så vil de ha Cohen kun av Cohen, eller så vil de sette pris på å bli fortalt om Cohens liv og høre andre leve seg inn i hans litt sære tekster og spesielle musikk.

Lidenskap og nerve

For i Hallbjørn Rønnings dypdykk i den 82 år gamle Cohens liv og meritter, møter vi en artist som har levd et tøft og hardt liv som musiker, poet og mann. Han har vært hard både mot seg selv og andre. Musikk, poesi, kunst, kvinner, rus og overdådig luksus har vært livet hans siden han forlot familien og Canada for 60 år siden. Men så har det tøffe livet også avfødt musikk som er annerledes enn all annen musikk; det gjelder ikke minst tekstene. For selv om låtene hans handler mye om kjærlighet, så er de skrevet med en lidenskap og med en nerve vi ikke finner hos andre.

Denne nerven kjente vi litt av i teatersalongen under Cohen ganger ti, selv om Cohen aldri lar seg kopiere helt og fullt.