– Da jeg startet på dette, ante jeg lite om hvor spennende dette skulle bli, sier Eide som har samlet inn til sammen 75 slåtter fra Orkdal og Meldal som i stor grad er basert på ei samling av Peder Wessel fra Hemne med mye musikk fra notesamlinga etter Elling Holstad i Meldal.

Historiene rundt

Gjennom arbeidet ønsker Eide å ta vare på og dokumentere folkemusikken som strekker seg tilbake til 1772 i et område der tradisjonsmusikken er i ferd med å forsvinne.

– Underveis ble jeg mer og mer fasinert av historiene rundt det hele. Ikke minst det som ikke er dokumentert direkte, men som kan tenkes å ha vært. Konspirasjonsteoriene florerer, forteller han.

Gleder og sorger

Dokumentasjonen handler altså ikke bare om musikk, men også om levde liv og menneskeskjebner på den tida slåttene ble skrevet. Som historia om Elling Holstad.

– Elling Holstad var odelsgutt som vokste opp på en gård i Meldal på slutten av 1700-tallet. Da han ble bitt og skadet av en hund, måtte han finne seg en annen levevei. Som kompensasjon for at han ikke kunne bli noen gårdbruker, fikk han ei fele av mora si. Det viste seg at gutten var et kjempetalent, forteller Eide.

Elling Holstad reiste landet rundt og spilte for folk. Han komponerte og skrev ned slåttene på noter.

– Mellom linjene ser vi stolthet, misunnelse, jantelov, glede og sorg, sier Eide og røper at Elling Holstad døde under mystiske omstendigheter i 50-årsalderen.

Unike og avanserte

Sturla Eide begynte å spille fele som guttungen med Ragnvald Bolme som god læremester. Etter hvert ga han seg med på kappleiker, og opplevde at mye av musikkmaterialet i Meldal var «ung» musikk. Han hørte aldri om Elling Holstad.

– Hvorfor var det ingen som snakket om Holstad? Undres han.

Det var først på 1980-tallet at slåttene av Elling Holstad dukket opp i ei samling av hemnværingen Peder Wessel.

– Det viste seg å være unike, avanserte og helt spesielle slåtter, sier Eide som nå har dokumentert denne musikktradisjonen.

– Ofte er det gamle spelmenn som etter mye overtalelser dokumenterer gamle slåtter. Jeg fikk lyst til å gjøre det selv på en skikkelig måte så lenge jeg er i stand til å spille, sier Eide og viser til at i tidenes løp har gode slåtter stadig fått nye eiere.

– Egentlig er det ikke noe problem. Poenget er om det er en god slått eller ikke, sier han.

Forfinet på piano

Peter Wessel fra Hemne er også verdt et eget kapittel. På et eller annet vis havnet flere av notene etter Elling Holstad hos Peter Wessel som skrev musikken ned for piano.

– Elling Holstad, bygdas spellemann, ble på denne måten løftet inn i de møblerte hjem og forfinet til elegant pianospill. Eller var det kanskje ikke så stor avstand mellom «bygdas spellemann» og overklassen? undres han.

Treffer i alle lag

Nå ønsker han å dra rundt og spille og fortelle om musikk og menneskeskjebner i dalføret.

– Det er ikke slik at jeg som felespiller spiller den ene slåtten lik den andre. Slåttene i seg selv er svært varierte, og jeg fletter inn historier som er både interessante og underholdende. Dette er artig folkehistorie, sier han.

Denne uka har han spilt i Steinkjer. I april skal han spille i Sverige hvor tradisjonsmusikk fra Midt-Norge er blitt kjempestort, ifølge Sturla Eide. I mai er han på Ringve.

– Hvis noen er interesserte, er det bare å ta kontakt. Jeg er oppriktig stolt over resultatet og brenner for at flest mulig skal få sjansen til å bli kjent med dette utrolig spennende materialet som er fengende for folk flest selv, sier Eide som opplever at både historien og musikken treffer i de fleste lag.