Senterledelsen på Amfi Orkanger og Oti-sentret mottar begge jevnlige kundeklager om pågående tiggere.

– Vi mottar slike meldinger nesten hver dag, sier Eva Johansen, senterleder ved Amfi-sentret.

Atferden til de utenlandske tiggerne blir beskrevet som pågående, aggressiv og til tider truende.

Ofte bringes disse klagene videre til politiet.

– Ukentlig mottar politiet i Orkdal meldinger om pågående, utenlandske tiggere, bekrefter Randi Fagerholt ved Orkdal og Agdenes lensmannskontor.

Flytter seg

Når klager kommer inn, går Amfi-ledelsen ut og ber tiggerne om å forlate området. Men ifølge politiet flytter de seg bare til en annen inngang ved det samme senteret, eller til det andre kjøpesenteret på Orkanger når de blir jaget vekk.

Politiet råder kjøpesentrene om å skrive et brev til hver enkelt tigger, der de gir klart uttrykk for at de ikke ønsker dem utenfor sentrene.

– Dette har vi nå gjort. Det første skrivet ble i dag (onsdag) delt ut til en kvinne, forteller Johansen.

Tre språk

Amfi Orkanger har utarbeidet et standardskriv der det enkelt forklart står at all virksomhet på Amfis område skal godkjennes av senterledelsen først. I motsatt fall blir aktørene bortvist fra stedet.

Den samme teksten står på tre ulike språk; norsk, engelsk og rumensk.

Johansen forteller at en kunde nylig opplevde å bli «tatt imot» på parkeringsplassen av en kvinne som ga ham blomster. Han ble overrasket og overrumplet. Men etterpå ble det selvsagt tigging om penger for «gaven».

– Ubehagelig

– Vedkommende opplevde dette som ubehagelig. Og slik vil vi ikke ha det, sier senterlederen, som mener tigginga er organisert.

Uansett: Med et skriftlig pålegg til den enkelte tigger, er intensjonen at politiet etterpå står sterkere, i forholdt til kun et muntlig pålegg, når tiltak skal iverksettes.

– Kommer de tilbake og driver den samme aktiviteten etter et skriftlig pålegg, kan de pågripes og settes i arrest, sier Fagerholt.