Dårlig mobildekning gjør at flere ikke klarer å åpne den nye elektroniske bommen opp mot Storbuan i Meldal.

Saken er som følger: I over 30 år har veien mot Storbuan og Fjeldheim gård, hvor Bygger’n-eier Reinertsen og hans familie bor, vært bomvei. Området er også et populært utfartsmål for lokalbefolkningen.

Ved bommen har folk stoppet opp, gått ut og lagt penger i en konvolutt, lagt den i kassen og åpnet bommen manuelt.

Men de siste åra har bomløsningen vært «nede». Med andre ord: Folk har kjørt gratis. Utgiftene med vedlikehold har Statskog, Stiftelsen Storbuan og Fjeldheim gård (les: Reinertsen) tatt.

I forrige uke ble imidlertid en elektronisk bom satt opp på veien. Den åpnes ved å ringe et nummer med mobiltelefon. Men på grunn av dårlig dekning i området, har flere opplevd at bomløsningen ikke fungerer. Flere tør heller ikke kjøre inn i frykt for ikke å få seg ut igjen.

I kjølvannet av den nye bommen, er det etablert en underskriftskampanje på nettsiden www.underskrift.no med tittelen «Vi som ønsker å fjerne bommen mot Storbuan». I går formiddag hadde 43 personer signert.

ST har vært i kontakt med et par av dem, men ingen ønsker å uttale seg i avisa. Felles for dem er at de mener Reinertsen har tatt seg til rette, uten å informere eller varsle noen, eller søke om godkjennelse for tiltaket.

Trond Reinertsen sier at veien hvor bommen er plassert, er en offentlig godkjent bomvei, og betalinga er i henhold til Veiloven.

– Det skjer en utvikling også teknisk, og denne løsningen med mobil er en tjenlig ordning, sier han.

– Men dårlig dekning gjør at flere har problemer med å åpne bommen?

– Det er mange ulike leverandører av mobiltjenester. Enkelte fungerer bedre enn andre. Selv om det ikke er vedtatt, er jeg blitt fortalt at mobildekninga her skal bygges ut i nær framtid. Det betyr at det settes opp en ny mast like i nærheten, svarer han.

– Så oppføring av en elektronisk bom er ikke for å stenge folk ut fra området?

– Nei, snarere tvert imot! Det blir enklere. Nå slipper folk å gå ut av bilen sin. Innkjøringsproblemene er løsbare, gjentar konsernsjefen i E.A. Smith.

Han poengterer at mobilløsningen er lett å bruke for alle.

– Men den er selvfølgelig ikke så bra som om det hadde vært gratis å kjøre her, sier han.

Reinertsen legger til at pengeinnkreving på veien er naturlig, i og med at det er dyrt å brøyte og vedlikeholde grusveien, som starter cirka én kilometer forbi Frilsjøen på Løkken.