Nylig mottok kona til Orkla Credit-sjef Oddbjørn Botnan denne giroen fra OnlineOpplysningen.no. Dette er en tjeneste hun ikke har bestilt.
– Reinspikka svindel, sier han.
Botnan har drevet i inkassobransjen i flere tiår. Alarmklokkene ringer raskt hos ham når slike fakturaer dumper ned i postkassen.
Et googlesøk på selskapet bak fakturaen viser følgende: OnlineOpplysningen.no er en nettkatalog som nettopp har kommet «på banen» og som bruker «markedsføringsmetoden» for å sende ut tilbud på en ferdig utfylt giroblankett. Mange forveksler denne med en reel faktura i en ellers hektisk hverdag.
Med andre ord: Det er lett å legge denne giroen sammen med andre ubetalte regninger, slik at den senere blir betalt uten å reflektere over hva dette er.
– Slike selskaper «vasker» gjerne nye selskaper i Brønnøysundregistrene. Giroer blir sendt ut i håp om at de blir betalt, sier Botnan, som advarer både privatpersoner og næringslivet mot det han omtaler som svindelforsøk.
Han maner alle til sunn skepsis til alt som havner i postkassen eller e-posten.
– Man må ha tunga rett i munnen i dag. Det blir mer og mer av slike ting. Vi i vår bransje er veldig oppmerksomme på dette, sier han.
Fakturaen som Botnans kone mottok, er nærmest umulig å skille fra en vanlig faktura. Forskjellen er at den har en «Reg. frist» skrevet i feltet der det normalt står forfallsdato.
To andre virksomheter i samme kategori som OnlineOpplysningen.no er FylketDitt.no og Opplysninga.no.
På nettsiden trygghandel.no står det følgende om disse tre: «Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at hensikten med disse utsendelsene er å skape forvirring. Det er for oss helt klart at aktørene velger å markedsføre seg på denne måten, da det tilføyer dem kunder og penger uten at de behøver og gjøre noe særlig jobb.»
– Vær oppmerksom, er rådet fra Oddbjørn Botnan.