Naturvernforbundet i Orklaregionen kommer i en høringsuttalelse til Miljøpakkens handlingsprogram for 2016-19 med et innspill om innkreving av bompenger på E39 mellom Thamshavn og Øysand også etter at veien er nedbetalt.

Bakgrunnen er frykten for økt biltrafikk dersom bompengene forsvinner, med økte klimagassutslipp, mer støy og mer støv som følge av det.

Tror på aksept

De merinntektene som kommer fra en videreføring av bompengene, ønsker Naturvernforbundet å bruke på å oppgradere kollektivtrafikken i Orkdalsregionen, samt økt satsing på gang-/sykkelveier og «park and ride»-løsninger.

– Vi har en hovedmålsetting om å redusere biltrafikken, og dette mener vi er et virkemiddel. Vi bruker pisk og gulrot, i form av veiprising som vil gi penger til en kraftig utbygging av kollektivtrafikken, sier leder i Naturvernforbundet i Orklaregionen, Mads Løkeland (lille bildet).

– Er en forlengelse av bompengeinnkreving veien å gå?

– Vi tror folk i stor grad aksepterer bompenger dersom det benyttes til noe fornuftig.

– Om et politisk parti hadde lansert et slikt forslag i valgkampen, hvordan tror du responsen ville blitt?

– Med gode argumenter ville mange ha akseptert det, sier Løkeland, som også minner om Klimavedtaket i Paris, som gir Norge forpliktelser.

– Da må vi gi litt alle sammen. Vi får ikke et dårligere liv, men en annen livsstil.

– Hva kan du si om varigheten?

– Det viktigste nå er å få i gang en prosess for å sikre bedre kollektivtransport og mindre bruk av bil. Hvordan det i praksis skal organiseres på sikt, er vanskelig å si nå.

Dagens situasjon

I høringsinnspillet, lister Naturvernforbundet – som mener Miljøpakken bør favne videre enn Trondheim – opp følgende for det de mener er status for dagens situasjon:

* Godt med busser mellom Fannrem og Trondheim, men takstsystemet forbyr bruk av buss til lokal transport i Orkdal, og taksten i retning Trondheim er altfor høy.

* Både frekvens og takstnivå mellom Orkdal og nabokommunene sør og vest, er på et slikt nivå at bussene er forsvinnende lite brukt til arbeidsreiser innad i regionen, og biltrafikken har økt sterkt.

* Det er mangel på fungerende bussruter innrettet på arbeidsreiser i tilknytning til pendling til arbeidsplasser i Orkdal.

* Pendlerparkering fyller i dag opp parkering ved Orkdal sjukehus. Behov for etablering av flere plasser også utenfor Orkanger/Fannrem.

Ny bomsøknad

Innspillet skal, i likhet med andre innspill, til politisk behandling. Men det blir ingen enkel øvelse å få gjennom Naturvernforbundets ønsker – dersom politikerne vil.

– Ja, det er behov for et utvidet kollektivtilbud, men å videreføre innkreving av bompenger mellom Thamshavn og Øysand, krever ny bompengesøknad og behandling i Stortinget. Det vedtaket som ligger til grunn i dag, er forankret i en stortingsproposisjon, med tydelige forutsetninger for plassering av bomstasjoner, formål med innkrevingen og prisnivå. Det er med andre ord ikke bare enkelt å få dette gjennom, sier Karin Bjørkhaug, som er leder i komiteen for infrastruktur i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Gratis om ett år

Styreleder for Bomveiselskapet E39, Arne Grønset, støtter Bjørkhaug i dette.

– Vi kan ikke uten videre forlenge innkrevinga av bompenger når det ligger en stortingsproposisjon til grunn, sier Grønset.

– Når blir det gratis å kjøre E39 mellom Thamshavn og Øysand?

– Vi har ikke fått endelige trafikktall for 2015 ennå, men vi har som utgangspunkt at det vil skje om ca ett år.

Mads Løkeland er leder for Naturvernforbundet i Orklaregionen. Foto: Arkiv