Pasientreiser koordinerer all tilrettelagt pasienttransport i hele Sør-Trøndelag fylke, bortsett fra transporten som går med ambulanse. De 21 ansatte (20 årsverk) har tilhold i den gamle sykehuskafeen ved Orkdal sjukehus.

I tillegg til pasienttransport, har de også en virksomhet rettet mot håndtering av reiseregninger. Seks av 20 årsverk er øremerket dette. Og det er disse hodene som i verste fall kan bli overflødige.

Færre kontor

Det er totalt 18 pasientreisekontor i Norge. Ved 12 av dem saksbehandler man reiseregninger. Planen er at 12 skal reduseres til fire regionale kontor.

Et vedtak om dette ble vedtatt på nasjonalt plan i slutten av januar i år. Men før saken er endelig vedtatt, skal den behandles i styrene i de regionale helseforetakene.

– Signalet er at dette skal skje i april, sier Helge Foss Hansen, avdelingssjef ved Pasientreiser St. Olavs hospital.

Effektivisering

Bakgrunnen for sentraliseringa er kort og godt en effektivisering. Et nytt IKT-system er i ferd med å utvikles for å redusere manuelle prosedyrer. Dette skal gjøre det enklere for pasientene.

– Dersom det vedtas at den regionale reiseregningsfunksjonen skal legges til St. Olavs Hospital, er det sannsynlig at den lokaliseres til Pasientreisekontoret her på Orkanger, sier Hansen.

Uten oppsigelser?

St. Olavs har mål om å gjennomføre prosessen uten oppsigelser. Det innebærer at de overflødige så langt det lar seg gjøre, tilbys jobb på det nye kontoret eller en annen plass i St. Olavs-systemet.

– Når må de som etter all sannsynlighet blir overflødig gå fra sin nåværende jobb i Orkdal?

– Trolig rundt nyttår, svarer Hansen, som legger til: – Men vi arbeider for at de som eventuelt blir overtallig hos oss, skal få tilbud om en annen jobb innenfor St. Olavs hospital, gjerne ved sykehuset her i Orkdal.