Orkdal kommune har fått 4,7 millioner kroner fra staten, hvor Statens vegvesen er tildelt ansvaret for å forvalte tilskuddsordningen. Pengene skal gå til Orklaparken, som er en tursti langs Orkla.

Fikk alt

– Vi søkte på midlene på sensommeren i fjor, og fikk alt vi søkte om, forteller teknisk sjef i Orkdal kommune, Nils Arne Sletvold.

Totalt hadde staten 162,5 millioner kroner som kunne disponeres. Det kom inn søknader for til sammen 466 millioner kroner, noe som betyr at langt fra alle fikk.

– Det at vi fikk alt vi søkte om, tolker vi som at vi har et godt prosjekt og en god søknad, sier Sletvold.

Kun i sør

Pengene skal gå til opparbeidelse av Orklaparkens sørlige del, fra Bårdshaug bru til Forve bru.

– Hvorfor kun denne strekningen?

– I kravene for å få tilskudd, heter det at det må være bevilget kommunale midler, og så må det foreligge en vedtatt reguleringsplan, sier Sletvold.

– Har du forståelse for at dette kan skape reaksjoner fra dem som er bosatt på Orkanger?

Bruer over bekkene

– Vi forholder oss til de politiske vedtakene, så blir det opp til politikerne å prioritere.

Pengene skal brukes på bruer over Evjensbekken og Follobekken, opparbeidelse av selve stien, belysning og rasteplasser.

Kommunen har samarbeidet med NTNU-studenter når det gjelder bruene, og har fått flere forslag forelagt. Som et ledd i Orkdal kommunes tresatsing, har studentene laget forslag til bruløsninger i tre. Brukonstruksjonene blir prosjektert og dimensjonert så brede og solide at de skal tåle vintervedlikehold med tyngre maskinelt utstyr.

– Forslagene fra studentene er gode, det gjenstår å få de prosjektert og kostnadsberegnet før vi kan si om dette blir valg, sier Sletvold.

Forskjell

Fra kommunens side er det bevilget totalt fem millioner kroner på strekningen sør for Bårdshaug, mens tilsvarende beløp for Orklaparkens nordlige del er én million kroner.

– Hvorfor denne forskjellen, Sletvold?

– Det er ut fra de politiske vedtakene. Dessuten er det mer kostbart å opparbeide den delen som går opp til Forve, blant annet fordi det skal bygges bruer.

Godt samarbeid

Sletvold sier at pengene fra staten er kjærkomne kroner, og roser samarbeidspartnerne for godt samarbeid.

– Vi har hatt et veldig godt samarbeid med grunneiere, velforening og handicaplaget, som har bidratt til at dette blir et godt prosjekt. Jeg må også trekke fram de ansatte ved avdeling vei, med prosjektleder Ivar Lillery i spissen, som har gjort en veldig god jobb som prosjektleder for Orkdal kommune, sier Sletvold som lover at kommunen vil være i gang så snart som mulig etter påske.