Alle nye biler er gode, hevdes det. Det er dog ikke helt riktig, ifølge nettsiden broom.no. Forskjellene er store. Kanskje større enn man skulle tro.

Statistikk utarbeidet av Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV) viser tall for hvilke biler som ble vraket, hvor gamle de er og i hvilket antall. Tallene sier enkelt forklart noe om hvor seiglivet de ulike bilmerkene er.

I 2014 ble det totalt kondemnert 126 812 biler i Norge. 18,9 år var snittalderen på disse. For å komme med på «vrak-statistikken», må det ha vært vraket mer enn 1000 biler av merket. Det sørger for et noenlunde riktig resultat i livslengden målt i antall år.

Snittalder ved vraking i Norge:

1. Volvo: 22,3 år

2. Mercedes: 21,1 år

3. Toyota: 19,9 år

4. Mazda: 19,8 år

5. BMW: 19,7 år

På bunnen av denne lista finner vi familiefavoritten Skoda, med en snittalder på 15 år. Men husk at Skoda for 15 år siden ikke var det samme som Skoda er i dag.

Her er det dessuten verdt å merke seg at to prosent av Skoda-bilene ble vraket i 2014. Antallet har aldri vært lavere. Det sier nok også noe om at merket er på vei opp og fram – til tross for jumboplassen.

På plassene over Skoda er Kia med 15,1 år og Hyundai med 16,3 år.

For kuriosaens skyld kan det smettes inn at det ble vraket 20 biler av det for lengst utgåtte engelske bilmerket Triumph. De hadde en snittalder på hele 41,8 år!

En annen litt morsom ting å merke seg, er den norskproduserte elbilen Think. Her ble det vraket 97 biler i 2014, og de hadde en snittalder på bare 12,1 år.

På bunnen av lista finner vi familiefavoritten Skoda, med en snittalder på 15 år. Men husk at Skoda for 15 år siden ikke var det samme som Skoda er i dag.