Det sier Thomas Reinertsen, direktør i Reinertsen AS.

Enorm betydning

Han har god grunn til å være stolt. Reinertsen har skapt en enhet som skal utføre to funksjoner: produsere hydrogen og fange karbondioksid (CO2).

Begge deler har enorm betydning, ikke minst sett fra et miljøperspektiv.

– Dette blir veldig grønt, smiler Reinertsen-sjefen.

Selskapet Hydrogen Mem-Tech AS, som er heleid av Reinertsen AS, er dannet for å utvikle produktet.

Testing

Pilotenheten er nå ferdig, og vil i disse dager bli fraktet over Søvasskjølen til Statoils anlegg på Tjeldbergodden. Her skal den testet i om lag et år.

– Vi håper å få bekreftet våre foreløpige resultater i løpet av kort tid, sier Thomas Reinertsen.

Om testingen går så bra som Reinertsen tror og håper, vil det bli produsert slike enheter i Pilkington-bygget, som ligger like ved Reinertsens anlegg på Grønøra.

Mange arbeidsplasser

Thomas Reinertsen antyder at en realisering av prosjektet kan gi opptil 230 nye arbeidsplasser på Grønøra.

Det vil være snakk om industriarbeidsplasser, som for eksempel maskinoperatører, prosessoperatører, rørleggere, sveisere, platearbeidere, mekanikere, maskinoperatører og prosessoperatører og ingeniører.

– Det har gått veldig bra så langt, og piloten er nå klar til å testes ut.

– Stort!

Alle har hørt om Stoltenberg-regjeringas «månelandingsprosjekt» på Mongstad. Det ble brukt milliardbeløp for å greie å fange og lagre CO2, men for tre år siden ble prosjektet avblåst.

Det er med andre ord enorme dimensjoner over det Reinertsen nå holder på med – dersom de lykkes. Greier man å ta hånd om klimagassen CO2, sier det seg selv at markedet vil være enormt for det som kan komme til å bli skapt på Grønøra.

Drivstoff

Men det er ikke bare CO2-fangsten som vil kunne få et stort marked. Prosjektet innebærer også produksjon av hydrogen. Torkil R. Reinertsen uttalte nylig til tidsskriftet Midtnorsk olje & gass at Reinertsen med den nye teknologien kan produsere hydrogen til om lag halve prisen av hva man har greid til nå.

Hydrogen vil i årene som kommer bli mer og mer etterspurt som drivstoff til blant annet biler, skip og tog. Bruk av hydrogen gir ingen andre utslipp enn vanndamp.

«Siler» gass

– Kan du på en enkel måte forklare hvordan Reinertsen vil fange CO2 og produsere hydrogen?

– Det er i prinsippet enkelt; man lager syntesegass av naturgass, og «siler» den gjennom membranen. CO2 blir holdt tilbake og hydrogen slipper igjennom. I praksis gjør vi dette ved å legge palladiummembranen på porøse rør. Deretter monteres omlag 1000 rør inn i hver separator. Det er separatorene med innmat vi skal produsere på Orkanger.

Velferd

– Hva kan dette bety for utfordringen med klimagassutslipp fra offshore-næringa?

– Dette kan være en av de virkelig store løsningene, og vi vil kunne forlenge tidshorisonten til Norge AS som gassnasjon – noe som igjen medfører at vi kan videreføre den velferden vi har takket være det som skjer og har skjedd offshore. Og det kan bidra til at Norge blir en hydrogeneksportør.

– Så om dere lykkes, vil dette være svært?

– Ja, det er veldig stort. Så vi er en smule entusiastisk – for å si det litt mildt.