– Dette er en gladsak!

Det sier Lill Harriet Sandaune, stortingsrepresentant for FrP og medlem av Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om ekstrapengene som tilfaller skolene neste år.

Hennes parti og Høyre vil i det kommende statsbudsjettet foreslå at det bevilges 350 millioner kroner ekstra for å hjelpe elever med spesielle behov tidligst mulig i skoleløpet.

ST-kommunene

– Kommunene i Sør-Trøndelag vil få utdelt 20,6 millioner av disse midlene, som deles ut i forhold til kommunenes elevtall, sier Sandaune.

Slik fordeles pengene på de åtte kommunene i STs nedslagsfelt:

Orkdal: kr 859 255,-

Skaun: kr 614 736,-

Hemne: kr 308 048,-

Meldal: kr 269 953,-

Rennebu: kr 198 644,-

Rindal: kr 157 774,-

Agdenes: kr 132 674,-

Snillfjord: kr 89 568,-

Lærer ikke nok

– Opplæringsloven slår fast at skolen skal gi tilpasset undervisning, men all erfaring viser at dette ikke fungerer etter hensikten i dag. Nå følger vi derfor opp med en konkret bevilgning som vil gjøre kommunene bedre i stand til å følge opp ambisjonene om tidlig innsats. Det er mange elever som ikke lærer nok, og de blir hengende etter, uten at de klarer å ta inn igjen forspranget til de andre elevene, sier Sandaune.

Hun mener resultatet er høyt frafall i den videregående skolen, og at disse elevene ofte blir permanent stående utenfor i arbeidsliv og samfunnet for øvrig.

– Tidlig innsats vil derfor være regjeringens viktigste satsing innen skole de neste årene, for å motarbeide dette, sier hun.

– Kommunene bestemmer

Regjeringen vil også legge fram en stortingsmelding med tiltak for forsterket tidlig innsats neste år.

– Blant annet foreslås det å innføre en plikt for kommunene til særskilt oppfølging av elever som blir hengende etter. En stor fordel med dette er at elevene skal få denne støtten uten at det kreves sakkyndig vurdering eller omfattende saksbehandling. Den ekstra oppfølgingen kan skje i smågrupper eller som del av helklasseundervisningen. Det er skolene og lærerne som kjenner elevene best, og det er kommunen og skolene selv som skal beslutte hvordan støtteundervisningen skal organiseres og gjennomføres, sier Sandaune.