Selv om mørketiden er like sikkert hvert eneste år, er vi nordmenn svært dårlige til å gå med refleks. Vår mørke høst burde tilsi at folk i Norge var flinke til å bruke refleks. Tar man en titt rundt seg en tidlig morgen eller sen kveld, ser man at det er veldig få som bruker denne svært viktige livredderen.

– Vi kunne gjort en undersøkelse som synliggjorde manglende refleksbruk, men vi ser ikke poenget, siden endringene fra år til år er marginale. Hovedproblemet er og forblir det samme; vi er altfor dårlige til å bruke refleks, selv om vi vet og ser at det blir mørkere på høsten - hvert eneste år, sier kommunikasjonssjef i Codan Forsikring, Mari Bræin Faaberg.

31 prosent av voksne bruker ikke refleks

– Vi lærer tidlig at refleks er veldig viktig, likevel ser det ikke ut til at denne vanen videreføres til voksenlivet. Tall fra en undersøkelse gjennomført av Trygg Trafikk i 2015, viser at kun 31 % av voksne bruker refleks. Dette er svært urovekkende, sier Faaberg.

– Vi vet at refleksen er med på å redde liv. Hvordan kan du som fotgjenger eller syklist føle deg trygg, hvis bilister og andre harde trafikanter ikke ser deg? Som myk trafikant er du den mest utsatte i trafikkbildet, uansett. Det henger jo ikke på greip at vi utsetter oss selv for fare på den måten, sier Faaberg.

Vi bruker 11 000 kr på forsikring, men ikke 19,90 kr på refleks

I følge Insurance Europe brukte nordmenn i snitt 11 000 kr på skadeforsikring i 2014. Reflekser finnes i alle prisklasser, men trenger ikke koste mer enn 19,90 kr. Det er derfor åpenlyst at den økonomiske investeringen ikke er årsaken til manglende refleksbruk.

– Det handler nok om at vi glemmer det, og husker det først når vi er ute og merker hvor «usynlige» vi er i mørket. Løsningen er å henge en refleks på hver jakke, eller feste en magnetrefleks på alle jakkeermer. Denne investeringen er liten sammenlignet med tryggheten den gir, og man trenger ikke bruke tid og energi på å huske refleksen hver gang man går ut døren.

Codan har tradisjon for å støtte Trygg Trafikks Refleksdag, også i år møter medarbeidere opp tidlig torsdag 20. oktober for å dele ut reflekser på Sjølyst og andre knutepunkter i Oslo til folk på vei til jobb.

– Vi deler ut reflekser til Osloborgere i forbindelse med Refleksdagen, samtidig som vi har jevnlige utdelinger på Facebook-siden vår i løpet av høsten og vinteren. Flere av våre agentkontor rundt i landet er også med, og våre kolleger i Bergen! Dette er en viktig dag for medarbeiderne, avslutter Faaberg.