Tirsdag 31. januar klokka 12 opphører innkrevinga av bompenger på strekningen Øysand-Thamshavn. Da er strekningen nedbetalt.

Det har i perioden siden oppstart passert over 93 millioner biler gjennom bomstasjonene, og det har blitt tatt inn 1,2 milliarder kroner, som er benyttet til å bygge ut strekningen med ny E39.

På styremøtet i Bomvegselskapet E39 ble det torsdag 6. oktober i år bestemt når bomstasjonene skal vekk. Dette er diskutert og klarert med Statens vegvesen. Og det betyr åtte måneder før fristen, som var satt til 1. oktober 2017.

I 2003 ble det tatt inn 55 millioner kroner i bomstasjonene her. I 2016 blir summen 110 millioner kroner. Økninga skyldes trafikkøkning og en liten økning i prisen per passering.

Les mer om saken i onsdagens papiravis eller e-avis.

Fakta om bomstasjonene:

* To bomstasjoner ble satt opp i oktober 2002 på daværende E39, henholdsvis på Øysand og Thamshavn.

* Nye E39 Øysand-Thamshavn ble åpnet 30. juni 2005. Her ble også to bomstasjoner satt opp.

* Bomvegselskapet E39 har forpliktet seg til å betale inn 935 millioner kroner (2001-kroner) til Statens vegvesen.

* I praksis vil innkrevinga siden 2002 ha tatt inn 1,25 milliarder kroner, blant annet grunnet justering av konsumprisindeksen.

* Dette veiprosjektet er et såkalt OPS-prosjekt; offentlig privat samarbeid.

* Opprinnelig skulle de fire bomstasjonene tas ned 1. oktober 2017.

* Bomvegselskapet E39 eies av sju kommuner; Orkdal, Skaun, Meldal, Hemne, Snillfjord, Melhus og Agdenes.

* Asbjørn Leraand i Skaun kommune var styreleder fra 1999 til 2003. Da overtok Arne Grønset i Orkdal kommune. Sistnevnte får 80 000 kroner i årlig godtgjørelse for jobben som styreleder og daglig leder.