Arbeidet med å heve oppdrettsbåten som tirsdag kveld gikk til bunns ved kommunekaia på Kyrksæterøra er i gang. Torsdag formiddag ventet mannskapet på stropper som skal legges rundt båten på bunnen.

Hoveddelen av krana, som har en løftekapasitet på 500 tonn, står på fast grunn utenfor kaia. Kun to støtteføtter står inne på kaia, som ikke er dimensjonert for tung belastning.

Det er skissert at løftet av båten skal starte i 14-tida i dag (torsdag).

Hemne brannvesen har siden båten kantret natt til tirsdag jobbet ihedig for å begrense lekkasje av diesel i sjøen. Det ble umiddelbart lag tut absorberende lenser som tiltrekker seg diesel, men ikke sjøvann.

- Vi har bra kontroll på dette. Været, med lite vind og kulde, hjelper oss også, sier brannmester Roy Hartvigsen.

- Men vi ser at det er diesel utenfor lensene. Hva betyr det?

- Det er bare det vi kaller blueshine, altså en tynn overflatehinne som er vanskelig å fange opp, og som vil løse seg opp og vaskes ut av flo og fjære, sier han.

- Hvor mye diesel er det i båten som ligger på bunnen ved kaia?

- Det er fire-fem kubikk.

- Hvor mye har lekket ut?

- Det vet vi ikke, sier Hartvigsen.

Et velkjent kjerringråd for å samle olje og diesel som har lekket ut i vann, er å bruke zalo. Det står noen flasker av det på kaia, men er ikke tatt i bruk.

- Vi mener at lensene er bedre å bruke. Zalo er bedre tilpasset små mengder søl, forklarer han.

- Vil dere fortsette denne jobben etter at båten er hevet?

- Ja, vår aksjon fortsetter i flere dager framover, helt til det er fritt for diesel i sjøen, sier brannmesteren.