- Etter arbeidsmiljølovens norm har vi i dag arbeidsplasser nok til å serve 21 lærere. Det var nok i minste laget for en skole til 350 elever, sa skolefaglig rådgiver Hege Røttereng da hun torsdag forrige uke orientere formannskapet om plassmangelen ved Børsa skole.

Les også: Fullt på lærerrommet

Trenger 25 plasser nå

Hun kunne legge fram et investeringsbehov på 2,4 millioner kroner for å bygge om skolen, for på den måten å øke antall arbeidsplasser fra 21 til 29 lærere.

- Det er ulike forhold som gjør at vi har flere lærere enn det som kanskje ville vært snittet for en slik skole. Vi har tredeling i 1. klasse. Klassestørrelsen tilsier egentlig todeling, men når gruppene ikke skal være større enn 18, så gir det 3-deling. Vi har et stort antall fremmedspråklige elever som også krever ekstra lærerressurser. Vi har flere elever med særskilte behov. Vi har noen lærere som ønsker å jobbe 50 prosent, og flere jobber 80 prosent. Dette er selvfølgelig ikke spesielt for Børsa, men i dag har man behov for 25 arbeidsplasser. To har fått arbeidsplasser på naturfagrommet, noe som betyr at man tar av undervisningsarealene, sa Røttereng.

Les også: Brakker skal løse plassbehovet

Les også: Ekstrarunde før brakkeskole

Allerede i februar ble det klart at Børsa skole hadde for lite plass til lærerarbeidsplasser.

Overraskede politikere

Både Gunn Iversen Stokke (Sp) og Bjørn Hammer (Buviklista) ga uttrykk for at de var overrasket over at skolen nå må bygges om for å gi nok plass til lærerarbeidsplasser.

- Det er bare to år siden vi tok i bruk skolen, og da visste vi hvilke elever vi skulle ha. Så det er litt merkelig at vi skal begynne å bygge om allerede nå, kommenterte Gunn Iversen Stokke (Sp), som ville vite om man har tatt lærdom av feilen i planleggingen av nye Skaun ungdomsskole. Også Bjørn Hammer (Buviklista) ga uttrykk for overraskelse over plassmangelen.

- Jeg er veldig overrasket at man har så knapt med plass at man to år etter at nyskolen var ferdig, må gjøre om. Det må vi ta med oss når vi bygger videre, sa Hammer.

Ikke krav om naturfagrom

I formannskapet ba Røttereng politikerne ta stilling til hva man skal gjøre med problemet.

- Mener dere at det strategisk er riktig å bygge på skolen? En ombygging vil gå på bekostning av naturfagrommet, og det blir mindre areal for elevene, redegjorde Røttereng.

Rådgiver Sigve Laugsand, som fungerte som rådmann i møtet, minnet om at alternativet til ombygging av Børsa skole var en mer tilfeldig og midlertidig bruk av undervisningsarealet til lærerarbeidsplasser.

- Naturfagrom på en barneskole er ikke et lovkrav. Rommet brukes til å dele klasser, samt naturfagundervisning der det kreves en del utstyr, redegjorde Laugsand, som lovet politikerne å komme tilbake med forslag til planløsning og samt innspill til budsjettbehandlingen.

Varslet kommunestyret om plassmangel

Allerede under byggingen av Børsa skole var det kjent at bygget i utgangspunktet var tegnet med for lite plass til lærerarbeidsplasser. Det var den 21. juni 2014 at ST kunne melde at Arbeidstilsynet ikke kunne godkjenne tegningene av den nye skolen med den dimensjoneringen av lærerarbeidsplasser som da var gjort.

Krevde tilstrekkelig plass

Regiondirektør i Arbeidstilsynet, Stig Magnar Løvås, viste da til at de fleste arbeidsplassene kun var på 3,8 kvadratmeter, mens de største var på 4,6. Normen for slike arbeidsplasser er på 6 kvadratmeter. Utdanningsforbundet skrev da brev til kommunestyret i Skaun der de krevde at hver arbeidstaker skulle ha minimum seks kvadratmeter arbeidsplass i det nye bygget.

Fulgte ikke normen

I februar i år, litt over ett år etter at skolen ble åpnet, ble det kjent at skolen likevel opererte på grensen av lovverket med hensyn til arbeidsplasser for de ansatte. I et internt notat fra verneombudet ved Børsa skole gikk det fram at skolen ikke overholdt Arbeidstilsynets norm på 6 kvadratmeter per arbeidsplass, og verneombudet ba da skolens arbeidsmiljøutvalg om å ta opp saken ettersom drøftinger med ledelsen ikke hadde ført fram.

«Ekstraordinær situasjon»

Skolen skal ha oppfylt plasskravene inntil høsten 2016, da en femte arbeidsplass ble innført på et av de største arbeidsrommene. Dermed ble hver arbeidsplass på dette rommet kun på 4,8 kvadratmeter. Den gangen forklarte skolefaglig rådgiver Hege Røttereng at plassmangelen kom på grunn av at man har bemannet opp lærerstaben ut over det som det normalt er behov for, på grunn av forholdsvis mange elever med spesielle behov.

På spørsmål om plassmangelen skyldes dårlig planlegging, svarte Røttereng slik:- Nei, vi kan ikke ta høyde for slike ekstraordinære situasjoner der det blir så tett mellom elever med spesielle behov, det legger ikke prognosene opp til.