– Bussjåføren tok ikke hensyn til passasjerenes sikkerhet i det hele tatt, sier Siv Wilhelmsen (22) fra Fannrem.

Hun er elev ved barn- og ungdomslinja ved Meldal videregående skole.

Onsdagens skoleskyss ble en skremmende opplevelse for passasjerene i den halvfulle bussen. Etter å ha glemt å svinge av fra fylkesvei 65 på Svorkmo mot Løkken, måtte AtBs sjåfør finne en plass å snu. Valget falt på ei trang innkjørsel til en gård, langs første rettstrekning etter Rønningen camping, to-tre kilometer sør for Svorkmo.

Håpløs snuplass

– Det var en helt håpløs plass å snu på. Innkjørsla til gården hadde trær tett innpå begge sider av veien. Alle passasjerene så at dette ikke kom til å gå, det var altfor trangt.

Det hadde de helt rett i. Trærne ga vindusruta rett overfor bakdøra et så stort trøkk at den sprakk.

– Det satt elever rett ved ruta. Heldigvis rakk de å flytte seg over til den andre sida av midtgangen, før ruta knustes helt, sier hun.

Dermed unngikk de å bli truffet av glassbitene, som ble liggende strødd inne i bussen.

«Kjørte som et svin»

Wilhelmsen hevder sjåføren ikke så seg godt nok for, da bussen skulle rygges ut i veien igjen.

– Sjåføren holdt på å rygge bussen ut, midt foran en semitrailer. Trailersjåføren tuta som bare det. Heldigvis rakk sjåføren å stoppe, så vi ikke krasja. Etterpå rygga bussjåføren i grøfta på andre siden av veien. Da han kom seg opp igjen, kjørte han bare videre med knust rute, uten å spørre passasjerene om det gikk bra. Halve ruta datt ut på veien. Jeg er slett ikke sikker på at det ble varsla ifra om.

Sjåføren skal etter dette ha virket ganske så fortvila.

– Han kjørte svinfort. Det gikk sikkert 50-60 over fartsdumpene på Løkken. Det var totalt uforsvarlig.

– Dårlig løsning

– Jeg har ikke sett denne sjåføren før. At han ikke huska å svinge av på Svorkmo, tyder på at han ikke kjenner ruta. Jeg synes han løste situasjonen dårlig og det virket ikke som om han brydde seg om passasjerene det hele tatt. Hadde han brydd seg, hadde han ringt og bedt en annen buss plukke oss opp.

Nå vurderer hun å gå til anmeldelse av sjåføren, dersom flere av passasjerene vil være med på det.

Skalv i frykt

– Hvordan reagerte passasjerene?

– Vi ble sinte. At han ikke skjønte at dette snuforsøket kom til å gå galt, er helt utrolig. Da han bare kjørte videre med knust rute, og vi i tillegg holdt på å krasje med en semitrailer, var det flere av oss som ble sittende nærmest i sjokk. Passasjerene var både redde og sinte. Jeg satt selv og skalv, sier hun.

Wilhelmsen mener opptredenen bør resultere i at sjåføren mister jobben.

– Du kan ikke få fortsette å kjøre buss når du setter andres liv og helse i fare på denne måten.

– Vil heller gå

– Hvordan ser du på å ta buss til skolen fremover?

– Jeg er redd for at det skal skje igjen. Nesten alle jeg snakka med i etterkant, sa det samme. Jeg vil heller til skolen, enn å sitte på med denne fyren igjen.

Wilhelmsen passer likevel på å påpeke at de andre sjåførene hun har hatt, har vært både hyggelige og dyktige i jobben sin.

– Før har jeg bare hatt gode opplevelser med AtB. Jeg tar bussen til Hitra ofte. Der har jeg alltid følt meg trygg. De har vanligvis veldig dyktige og snille sjåfører, sier hun.

– Følger opp saken

Det er Boreal transport som har ansvaret for ruta, på oppdrag fra AtB.

– Vi følger opp saken tett, både opp mot skolen og for å se om det er noe vi kan bistå elevene med. Vi har forsikra oss om at ingen har kommet fysisk til skade, men vi er oppmerksomme på at flere selvsagt kan har opplevd det som har skjedd som ei psykisk belastning Vi har også informert de foresatte om hendelsen, sier daglig leder i Boreal transport Midt-Norge, Eirik Rambech-Knoff.

Han mener det er alt for tidlig å konkludere med hvordan sjåføren vil bli fulgt opp.

– Vi følger opp sjåføren internt. Nå handler det om å få total oversikt over hendelsesforløpet. Vi har hatt samtaler med sjåføren, og vi vil snakke mer med vedkommende for å få full oversikt, sier han.

Rambech-Knoff sier at busser med knust rute i utgangspunktet skal bli stående, og at det skal iverksettes tiltak for å få frakta passasjerene i ny buss.

– Så er det alltids avvik. Det kan være andre vurderinger som ligger til grunn for at han kjører bussen videre. Det er viktig at vi får klarhet i hele hendelsesforløpet. Derfor trenger vi å bruke litt tid, sier Rambech-Knoff.