En framtidig storkommune bestående av Orkdal, Agdenes, Meldal, Skaun og Ørland er ingen utopi.

Nytt kommunekart

Det var under tirsdagens møte om kommunestruktur på Quality Hotell Panorama, som ble omtalt i ST onsdag, at en slik storkommune ble skissert. Møtet samlet ordførere og rådmenn fra hele Sør-Trøndelag, samt noen fra nabofylkene.

Under møtet ble det avholdt gruppearbeid, der deltakerne blant annet skulle se for seg hvem de ville bli slått sammen med. Ut fra denne diskusjonen ble det tegnet et nytt kommunekart for Sør-Trøndelag.

På dette kartet utgjør Ørland, Agdenes, Meldal, Skaun og Orkdal en av de «nye» kommunene.

– En mulighet

Selv om «karttegninga» under tirsdagens møte var av det uformelle slaget, bekrefter Ørlands ordfører Hallgeir Grøntvedt at dette kan være et alternativ for hans kommune.

– Ja, det kan jeg bekrefte, sier Grøntvedt som presiserer at dette er hans personlige syn, og at saken ikke er drøftet i politiske organer.

Nei fra Bjugn

Men det er langt fra utenkelig at Ørland vil se mot orkdalsregionen. På landsiden har Ørland bare én nabokommune, og det er Bjugn. De to kommunene har lenge snakket om å gå sammen til én kommune.

Men da det ble avholdt folkeavstemning i de respektive kommunene, sa bjugningene et klart nei til et ekteskap med naboene sine i sør. 64 prosent av bjugningene sa nei, mens en like stor andel ørlendinger sa ja.

Dermed ser det ut til at planene om en sammenslåing mellom Ørland og Bjugn, må legges bort.

Tunnel

Det gjør mulighetene for en storkommune mellom Ørland og deler av orkdalsregionen til et realistisk alternativ.

– Jeg vil presisere at dette ikke er diskutert hos oss ennå. Men vi har allerede vedtatt at vi ønsker et samarbeid over fjorden i forhold til næringsmiljøet. Industrien på Orkanger og high tech-miljøet som vi forventer vil komme i kjølvannet av kampflybasen, vil være en veldig god miks. Etter hvert som vi får et bedre fergetilbud mellom Brekstad og Valset, kan ørlendingene pendle på under en time til Orkanger – fergeturen inkludert. En eventuell kommunesammenslåing vil dessuten gjøre tanken om tunnel mellom Ørland og Agdenes enda mer interessant, sier Grøntvedt.