Det har lenge tegnet seg et bilde av Amfi som den store vinneren i kjøpesenterkampen i Orkdal. Det til tross for at Oti-sentret hadde et solid forsprang på Amfi med tanke på å få en ferdig reguleringsplan.

Dette forspranget har Oti og senterets eiere ikke maktet å utnytte.

For to år siden stilte Cato Hauge (fra Oti-sentrets eier Union eiendomskapital) opp i formannskapet i Orkdal og fortalte om en utbygging på 13 000 kvadratmeter, og at senteret var forventet å stå ferdig våren 2014.

Varner til Amfi

Det er det motsatte som har skjedd. I stedet for utbygging og nye signeringer, har en rekke butikker bestemt seg for å flytte til Amfi.

I gårsdagens ST kom det fram at Varner-gruppen foretrekker Amfi framfor Oti fordi de ser at det ikke skjer noe på Oti.

I løpet av et drøyt halvår vil Varner være representert på Amfi med Cubus, Dressmann, Bik Bok og Carlings. Ifølge Varner vil de tre første etter all sannsynlighet være ute av Oti-sentret i løpet av tre, fire år.

Markedsmakt

– Hvorfor greide ikke Oti-sentret å utnytte det reguleringsmessige forspranget på Amfi?

– Det er sikkert veldig mange grunner til det. Det er vanskelig å spekulere i.

– Har du forståelse for at Oti-butikker flytter til Amfi når de gang på gang er blitt lovt at det kommer til å bli satsing og nye signeringer, uten at det har skjedd?

– Både ja og nei. Vi har jobbet med mange av disse for å få en langsiktighet på Oti. Men de har ikke villet tatt et standpunkt. I stedet har de ønsket å ha andre muligheter åpne. Samtidig har Amfi har brukt markedsmakten sin rått.

– Er det bare andre sin feil at det har gått som det er gått ved Oti-sentret?

– Det er helt sikkert ting vi kunne gjort annerledes også. Men vi kan ikke se bakover. Vi skal se framover, og vi har tro på at Oti vil leve videre og bli et veldig bra senter. Og så skal vi supplere med nye butikker.