Hittil i år er ti personer omkommet i trafikkulykker i Sør-Trøndelag. På landsbasis er tallet 132. Tallet for Sør-Trøndelag er en dobling sammenlignet med samme periode i fjor.

Det melder Trygg Trafikk, som mener flere politikontroller hadde gitt færre drepte og hardt skadde.

Mer i år 2000

– For at folk skal senke hastigheten i trafikken, unngå farlige forbikjøringer og kjøre rusfritt, er det ett tiltak som fungerer bedre enn alt annet: synlig politi. Dessverre ser vi at omfanget av kontroller har gått ned over tid. Med større innsats her ville det skjedd færre alvorlige ulykker, sier distriktsleder Knut Ove Børseth i Trygg Trafikk Sør Trøndelag i ei pressemelding.

Han understreker at politiet gjør en svært god jobb, med de ressursene som er tilgjengelig. Men tall fra Transportøkonomisk institutt tyder på at ressursene er redusert.

– I år 2000 var omfanget av politikontrollene 16 prosent høyere enn i 2012, sier Børseth.

– Enormt behov

Han forteller videre at 844 mennesker ble drept eller hardt skadd på veiene i 2012. 49 av dem kunne vært reddet med et like høyt kontrollomfang som i 2000.

– Vi anbefaler på det sterkeste at regjeringen følger opp disse opplysningene. I tillegg må vi ta skikkelige tak lokalt i fylket vårt. Vi kan ikke sitte passivt å se på en slik utvikling lokalt, sier han.

Fra januar til september i år har Utrykningspolitiet skrevet ut 52 905 forenklede forelegg for brudd på fartsgrensene og tatt 3639 førerkort fra råkjørere.

– Tallene sier noe om hvilket enormt behov det er for politiet ute på veiene, sier Børseth.

Nedgang siden 70-tallet

I dag er det større risiko for at råkjørere blir straffet enn på slutten av 1980-tallet. Men det skyldes kun innføringen av automatisk trafikkontroll. Risikoen for å bli stoppet av politiet ute på veiene, har derimot kontinuerlig gått ned siden 1970-tallet.

– Mens politiet kan avsløre alle typer lovbrudd, kan fotoboksene kun avdekke råkjøring. Vi ønsker mer av begge deler, fordi flere kontroller betyr færre lovbrudd, sier Børseth.