Det er bare Orkdal og Klæbu som er med i finalerunden i kampen om å få det nye regiontravanlegget. Konsulentfirmaet Optiman konkluderer med at både Klæbu og Malvik er uaktuelle alternativer.

Optimans rapport ble søndag formiddag presentert på Midt-Norge travforbunds høstkonferanse på Orkdal tråvpark.

Der kom det fram at det nå gjenstår kun to alternativer: Klæbu og Orkdal, med Klæbu som førstevalg.

Ekspropriasjon

Når Optiman velger Klæbu foran Orkdal, henger det først og fremst sammen med usikkerheten rundt grunnervervelse i Orkdal. Det er en grunneier som disponerer 35 mål, som har gjort det klart at vedkommende ikke vil selge.

Orkdal kommune har imidlertid gitt beskjed om at man vil gå til ekspropriasjon dersom det ikke er mulig å komme fram til en frivillig løsning, men Optiman stiller spørsmål ved om en slik ekspropriasjon er mulig, og i tilfelle hvor tidkrevende den vil bli.

Vei velter Klæbu?

ST skrev før helga at det er oppstått et usikkerhetsmoment rundt fylkesvei 704, etter at veiprosjektet fra Sandmoen til Tulluan i Klæbu er blitt langt dyrere enn først antatt. Leder i fylkets samferdselskomité, Karin Bjørkhaug, uttalte at det er uaktuelt med et byggevedtak før finansieringa er på plass.

Det er Midt-Norge travforbund har satt ny vei til Tulluan som en forutsetning for å velge Klæbu, kan føre til at valget av vertskommune for nytt travanlegg kan bli mer spennende enn først antatt.

Nå vil det gå en prosess der saken drøftes i travlagene, i styret i Midt-Norge travforbund og i Det norske travselskaps styre, før det hele avgjøres i en ekstraordinær generalforsamling i Midt-Norge travforbund i november.

Les mer i STs papiravis og eavis tirsdag.