Oljeselskapene gjennomfører omfattende kutt, og flere vil komme. Bare i Statoil er det varslet kutt på opp mot 2000 stillinger, og selskapet legger nye prosjekter på is.

Samtidig fortsetter oljeprisen å falle, og det er grunnleggende endringer i oljeproduksjonen i verden. Alt dette får konsekvenser får leverandørbedriftene på Grønøra.

– Det som skjer, er ikke et «Statoil-problem». – Vi er alle blitt for kostbare, og vi må omstille oss til å jobbe smartere, sier Thomas Reinertsen.

Reinertsen er divisjonsdirektør for olje og gass i Reinertsen. Han mener Statoil har fått altfor mye pepper for innstrammingene.

Fortjener honnør

– Statoil har 80 prosent av markedet på norsk sokkel. Når de foretar endringer, merkes det godt, sier Reinertsen som mener Statoil fortjener honnør i stedet for pepper.

– Jeg mener at Statoil er veldig ansvarlige når de gjør det de nå gjør. Det har vært bølgedaler før også. Men denne gangen går Statoil mer systematisk til verks for å greie å jobbe smartere, sier Thomas Reinertsen.

Reinertsen har vært nokså alene om å støtte Statoil i den prosessen oljeselskapet nå er inne i.

– Klart det smerter akkurat når det skjer. Men i et større perspektiv er det helt nødvendig. Vi har lagt oss til en arbeidsmetode som er veldig kostbar, og som man har levd godt på.

Bransje i endring

Thomas Reinertsen har en rekke verv ved siden av lederjobben i Reinertsen. Han er blant annet styreleder i Norges petroleumsforening (NPF) i Trøndelag.

– Med den hatten på, er det ikke noen tvil om at bransjen er i endring. Man ser at det frigjøres mye ingeniørkapasitet på aksen Stjørdal – Orkdal. Noen mister jobbene sine, mens andre blir satt til alternative oppgaver, sier Reinertsen og nevner eksempler som at Aker kutter mens Odfjell drilling legger ned på Stjørdal.

– Blitt for dyre

– Hovedårsaken til at dette skjer, er noe vi alle har ansvar for: Vi er blitt for dyre. Det koster for mye å produsere i forhold til hva man forventer å få tilbake. Alle har vært med på å bidra til det. Fagforeningene har jaget goder, og man er blitt enige underveis. Men det er blitt for dyrt, sier Reinertsen som er rask med å understreke at dette ikke må bli en debatt om «overbetalte oljearbeidere»:

– Det er ikke slik at dette bare handler om høye lønninger hos operatører. Det har lite med saken å gjøre.

Smartere

Reinertsen mener at hele bransjen må gå i seg selv og se på hvordan man jobber.

– Det som dette egentlig handler om, er at vi alle må jobbe smartere. Folk er lite interessert i å gå ned i lønn. Så i stedet må vi komme raskere til mål; være mer effektiv.

– Og der mener du det er noe å gå på?

– Ja, det er veldig mye å gå på. Men det fordrer at kunder og leverandører jobber sammen for å finne løsninger, og det er akkurat det som skjer nå.

Samarbeid

Reinertsen jobber for tiden tett sammen med sin største kunde, Statoil.

– Statoil har lagt til rette for at vi, som er de største leverandørene, sitter helt integrert og sammen med dem for å komme fram til hvordan den nye olje- og gasshverdagen skal se ut. Det gjelder både på land og ute i havet. Reinertsen har vært med hele veien. Noe av det vi ser på, er hvordan man kan levere det samme, men kanskje redusere antall krav en god del.

Mer skrutid

Spørsmål som stilles, er hvor mye kan gjøres på land før man går offshore, og hvordan man kan øke skrutiden.

– Skrutiden er den tiden en operatør faktisk jobber med direkte produksjon. For eksempel hvor stor del av arbeidsdagen en sveiser bruker på å sveise, i stedet for å delta i møter, HMS-brifinger og så videre. Vi mener skrutiden kan økes betydelig.

– Kan det gå på bekostning på sikkerheten?

– Det er vi veldig sikker på at ikke har direkte sammenheng.

Dokumentasjonskrav

Thomas Reinertsen mener det har gått vel langt når det gjelder kravet til dokumentasjon.

– I en del tilfeller kan vi levere «hyllevareprodukter», men det går ikke på grunn av kravet til dokumentasjon og krav man over tid har utarbeidet i fellesskap. Dermed må vi starte på nytt med produkter som i realiteten er hyllevareprodukter. Resultatet er at vi får et produkt som kanskje ikke er bedre, men som er forferdelig mye dyrere.

– Har kravet til dokumentasjon ført til at man nesten dokumenterer mer enn man «jobber»?

– Jeg tror alle er enig i at det er mye å hente der, og man kan absolutt diskutere verdien av det. Men det handler om ryggdekning for leveransen.

Ikke oppsigelser

Reinertsen er den største private arbeidsgiveren i Sør-Trøndelag. Selskapet sysselsetter i dag om lag 2800 personer. Og det er et uttalt mål at ingen skal miste jobben sin som følge av den krisen man ser i bransjen akkurat nå.

– Vi har tatt en beslutning om ikke å si opp folk. Uten at det er noen garanti, for det avhenger av hvor lenge nedturen varer. Dette kan vi gjøre fordi vi er en familiebedrift som verken skal forsvare aksjekurs eller utbyttegrad. Det er en holdning vi har inntatt. Men det er selvfølgelig avhengig av varighet. Vi har imidlertid fått tak i så mange flinke folk, og vi ønsker sterkt å komme over denne kneika med folket i behold.

Permitteringer

Men selv om Reinertsen, i motsetning til mange konkurrerende selskaper ikke har gått til oppsigelser, har også de måttet foreta permitteringer.

– Vi har noen få titalls som er permittert. Men vi jakter en del fine muligheter, og håper inderlig vi lykkes med det. Det aller viktigste nå er å finne fasiten på hvordan vi kan jobbe billigere, smartere og raskere. Det er det som i bunn og grunn kan gjøre prosjektene drivverdig og at flere kan settes ut i live.