Gratiskonkurranser er en vanlig måte for uærlige selgere til å få tak i e-postadressen og telefonnummeret ditt på.

– Fortvilte forbrukere har tatt kontakt med oss etter at en regning for en gratis prøvepakke kom i posten. Mange av de som har fått en regning fra det beryktede helsekostfirmaet Uno Life, forteller at de fikk telefonen etter at de hadde deltatt i en gratiskonkurranse på nettet, forteller regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet i Midt-Norge i pressemelding.

– Gull verdt

Han fraråder folk å delta i gratiskonkurranser, for å unngå å få en regning i posten for et produkt de ikke har kjøpt.

– Velger du likevel å ta sjansen, så ikke oppgi telefonnummeret ditt, og opprett en egen e-postadresse som du ikke er redd for at fylles med reklame, sier han.

E-postadressen din eller telefonnummeret ditt er gull verdt for alle som selger varer og tjenester. Det er deres måte å komme i kontakt med deg på og tjene penger. Ved siden av at du får uønsket reklame og telefonselgere på tråden, vil dessverre også selgere med uærlige hensikter få tilgang til deg.

Selges videre

– Forbrukerne må være klar over at e-poster og telefonnummer som de oppgir, selges videre for markedsføring. Vær også oppmerksom på at ved å like Facebook-siden til en nettbutikk, sier du også ja til å bli oppdatert om tilbud, sier Roger Helde.

Konkurranser er morsomt, og han forstår at folk lar seg friste. Men tipset er at du setter deg godt inn i vilkårene for gratiskonkurransen, om du vil ta sjansen.

– I vilkårene kan du for eksempel finne ut hvilke selskaper som kan distribuere e-postadressen din, og til hvilke typer firma de selger til. Det er ikke nødvendigvis lystig lesing, kan Helde fortelle.

Svindelgalleri

I Forbrukerombudets svindelgalleri kan du finne navn på selskaper som i prinsippet kan kjøpe din e-postadresse og telefonnummeret ditt.

– Du har i alle tilfeller rett til å be om å bli strøket i ettertid, men det kan bli vanskelig i praksis. Med enkle tastetrykk kan ditt telefonnummer og e-postadresse bli distribuert til et utall mottakere over hele verden. Det enkleste er å unngå det, avslutter Roger Helde i Forbrukerrådet i Midt-Norge.

Roger Helde