Det er full fart i bygginga av den åtte kilometer lange E39-traséen mellom Stokkhaugen og Høgkjølen. Om et års tid vil E39-trafikken gå på nyveien.

Prosjekt E39 Harangen - Høgkjølen i Orkdal kommune omfatter omlegging av E39 til ny trasé. Parsell 1 med Harangstunnelen og toplanskryss med fv. 714 Laksevegen, er ferdig og tatt i bruk. Parsell 2 er bygging av 8 kilometer veg i jomfruelig terreng over våtmark og jordbruksområder. Her pågår byggearbeidene for fullt på hele strekningen, og vegen er planlagt ferdig høsten 2015.

Solid veg

– Arbeidet har gått veldig greit. Det tørre og fine været har betydd mye for framdrifta, sier byggeleder Per Randen i Statens vegvesen.

Hele 350 000 kubikkmeter myr og jordmasser er fjernet. En del er lagt på deponi langs veglinja, og en del er lagt i ranker langs vegen og skal brukes til å pusse vegfyllinger med. I veglinja er det totalt sprengt bort 300 000 kubikkmeter fjell. Sprengsteinen er brukt til vegfylling og noe er brukt som pukk.

Veien som bygges blir solid med frostfri dimensjonering. Laget med pukk, selve veikroppen, er 130 centimeter tykt.

– Total overbygning på vegen er 180 cm. Da E39 ble bygd over Hemnkjølen på 1990-tallet, var overbygningen til sammenligning 50 centimeter, hvorav 30 centimeter var pukk. Det har med andre ord blitt økte krav til kvalitet på vegene, sier Randen.

Asfaltering

Josh. J. Syltern AS, som er entreprenør på parsellen som nå bygges, har mål om å få ferdig én kilometer med asfalt i begge ender av parsellen før vinteren. Det er 40-50 personer i arbeid på anlegget, og det jobbes langt hele linja.

Fra elva Doro til Damtjønna får vegen seks prosent stigning. Her blir det et 2,5 kilometer langt forbikjøringsfelt. Vegbredden over kjølen er 8,5 meter. Fra toplanskrysset ved fylkesvei. 714 Laksevegen i retning Orkanger, dobles trafikken, og der er bredden 10 meter.

Ferdig til jul

På strekningen som nå bygges, skal det bygges tre bruer og fire underganger for jordbruk, turgåing og hytteveger. Dorobrua er den største brua og ble støpt i august. Alle konstruksjoner er planlagt ferdig til jul, opplyser byggeleder Jens Øystein Gjersvold.

Vil unngå forurensing

Orkdal kommune har etablert en ny drikkevannskilde i utløpet av Dorovassdraget, og derfor gjøres det grep for å unngå eventuell forurensning fra vegen. Derfor er det satt ned kantstein i en strekning på nesten 800 meter, som skal samle opp alt overvannet og lede det til en oljeavskiller. Forbi bruene blir overvannet ført i rør.