Assisterende rådmann i Orkdal, Steinar Gaustad, sier til ST at han mandag vil sende ut et notat til politikerne om denne saken.

Tunnel og kulvert

Onsdag vedtok formannskapet enstemmig å stille krav som må være innfridd før Trondheim havn kan overstige en årstrafikk på 30 000 teu.

Kravene handler blant annet om veiføring av ny E39 gjennom Orkanger, og at dette må skje i kulvert eller i en kombinasjon av tunnel og kulvert.

Trondheim havn sa i gårsdagens ST at dette er en rammebetingelse det er helt umulig for dem å forholde seg til, og at det ikke vil bli noen utvikling på Grønøra vest i havnas regi dersom dette vedtaket blir stående.

Uten hjemmel

– Det er ikke hjemmel i plan- og bygningsloven for å gjøre dette. Det er et generelt prinsipp for norsk forvaltning at man må ha hjemmel i lov eller forskrift for å kunne nekte noen eller pålegge noen noe, sier Gaustad.

– Når et vedtak ikke har hjemmel, betyr det at det i realiteten verdiløst?

– Ja, rent formelt er det etter min mening et verdiløst vedtak.

Ikke lovstridig

Det vil ikke være lovstridig dersom politikerne onsdag vedtar det samme som formannskapet. Men man vil ha fattet et vedtak som ikke er stort mer enn noen ord på et papir.

Det betyr i praksis at Trondheim havn kan bygge ut som planlagt på Grønøra vest, og containertrafikken kan nå både 30 000, 40 000 og 50 000 teu – uten at det skjer noe som helst.

Ingen verdi

Dette bekreftes av Gaustad:

– Den praktiske konsekvensen av å fatte et vedtak uten hjemmel, er at kommunen ikke har noen sanksjonsmulighet. Om Trondheim havn kommer opp i 30 000 teu – og det ennå ikke har skjedd noe med vei – har ikke kommunen noen som helst mulighet til å stoppe havna. Nettopp fordi vi mangler hjemmel til å pålegge dem det.

– Så havna kan egentlig gi blanke i hele vedtaket fordi det ikke har noen verdi. Er det en riktig betraktning?

– Du har rett når det gjelder realiteten i vedtaket, sier Gaustad.