HEMNE: Antall leiligheter samsvarer ikke med retningslinjene for antall parkeringsplasser i det planlagte boligprosjektet på tidligere Hotell Jarlen i Hemne.

Kommende tirsdag skal formannskapet behandle en søknad om dispensasjon fra retningslinjene, som krever minimum 1,5 parkeringsplass pr boligenhet. Jarlen-prosjektet har 24 boenheter, noe som krever 36 parkeringsplasser. Tiltaket har 31 parkeringsplasser; 22 i parkeringskjeller, ni på bakkenivå. Det mangler altså fem parkeringsplasser for å oppfylle kravet.

– Må omprosjekteres

Rådmannen råder politikerne til å si nei til dispensasjonssøknaden. Avslaget begrunnes med at en dispensasjon ut fra en samlet vurdering vil sette hensikten med retningslinjene til side og gi uheldige negative konsekvenser for ferdsel langs Kirkeveien, som er Jarlen-eiendommens adresse, samt for veivedlikehold i vintersesongen.

– Under forutsetning av at politikerne støtter tilrådingen, må prosjektet tilpasses retningslinjene. Det vil si at det må etableres flere parkeringsplasser, enten ved å utvide parkeringskjeller eller flere på bakkenivå, eller at antall leiligheter må reduseres. Det må i alle tilfelle omprosjekteres, sier saksbehandler Marit Paulsen i Hemne kommune.

Gammeldags

Søknaden begrunnes med at de fleste planlagte leilighetene på Jarlen er toroms (19 av 24), og at det i snitt vil bli boende færre personer pr boenhet enn i andre boligprosjekter, noe som igjen betyr en betydelig lavere biltetthet.

– Det er en helt åpenbar grunn til å gi dispensasjon. Det er en gjennomgående trend i Norge at vi skal redusere bilbruken, og det bør også politikerne i Hemne ta inn over seg hvis de mener noe med en «grønn tankegang». De parkeringsbestemmelsene vi har i dag, er gammeldagse, sier arkitekt Aage Sørli, som har sendt inn dispensasjonssøknaden på vegne av Jarlen Eiendom AS.

– Hvilke konsekvenser får det dersom politikerne følger rådmannens tilråding?

– Da må enten antall leiligheter reduseres eller antall parkeringsplasser økes, men begge deler har økonomiske konsekvenser som gjør hele prosjektet mindre interessant, sier Sørli.

Også besøkende

Formannskapet har tidligere gitt dispensasjon til dette prosjektet fra formålet forretning/kontor til boligformål. Et av vilkårene var at retningslinjenes krav til 1,5 parkeringsplass per boenhet måtte ivaretas.

Det pekes i saksframlegget på at 1,5 parkeringsplass per boenhet er et minimumskrav, og selv om man på forhånd aldri vil vite antall biler som tilhører beboerne, må det i tillegg påregnes at beboerne får besøkende som benytter bil og dermed vil ha et parkeringsbehov.