Det norske travselskap (DNT) har nå tatt full kontroll med salget av Leangen og valget av plassering for nytt regiontravanlegg.

Svakheter i avtalen

Ifølge fagbladet Trav- og galoppnytt har DNT gått nøye gjennom intensjonsavtalen som er inngått med Koteng bolig og Jenssen holding.

Sammen med sin advokat har travselskapet avdekket svakheter i avtalen.

DNT vil også ta opp det som skjedde på den ekstraordinære generalforsamlingen like før jul. Det er nemlig kommet inn tre klager, og disse vil sannsynligvis bli behandlet i DNTs styre 13. februar. Klagene reiser spørsmål ved om generalforsamlingsvedtaket er lovlig fattet.

Rangering

Bakgrunnen for den omfattende misnøyen i deler av midtnorsk travsport, er måten avstemningen foregikk på. Den var lagt opp slik at de 62 stemmeberettigete skulle levere inn en liste der de fire alternativene var rangert.

Den som fikk flest førsteplasser skulle bli nummer én, den med flest andreplasser nummer to og så videre.

Falt ut av lista

Dette fikk noen merkelige utslag. Vinneren ble Klæbu, til tross for at det var flere som hadde dette alternativet på sisteplass (24) enn på førsteplass (21).

Melhus ble nummer to, selv om Orkdal hadde 16 førsteplasser mot Melhus’ ni.

Orkdal ble ikke med på lista i det hele tatt.

Dersom man hadde valgt å telle slik man opprinnelig hadde planlagt, nemlig ved å bruke forholdstall, ville Orkdal vunnet. Orkdal ville også vært vinneren om man hadde lagt sammen antall første- og andreplasser.

Orkdal tråvklubb er en av de tre som har sendt klage.

Beslutning i vinter/vår

Det har vært antatt at avstemningsresultatet fra generalforsamlingen i Midt-Norge travforbund ville komme til å veie tungt når DNT skal ta den endelige beslutningen i saken i løpet av vinteren/våren.

Men med så mye rot i forbindelse med avstemningen, spørsmål rundt lovlighet samt det faktum at Klæbu fikk under en tredel av stemmene, er det ikke sikkert at DNT vil legge så stor vekt på resultatet fra generalforsamlingen.

Til Trav- og galoppnytt sier DNTs generalsekretær Rune E. Gustavsen at de forventer å kunne fatte en beslutning i løpet av senvinteren/våren 2015.

Den nye travbanen skal etter planen stå ferdig i 2019.

ST fikk tirsdag ikke kontakt med ledelsen i DNT.