Naturvernforbundet i Orklaregionen har sendt et 11 sider langt brev til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Her ber de om at DSB sikrer at det blir gjennomført en grundig risikoanalyse i forbindelse med planlagt utbygging av regionhavn på Grønøra på Orkanger.

Naturvernforbundet er sterkt kritisk til planene, som de mener representerer vesentlige naturinngrep i viktige våtmarksområder og inngrep ved utløpet av lakseelva Orkla.

I tillegg til risiko for forurensing, er de også bekymret for faren for ras og utglidninger knyttet til havneutbygginga, selv om den ytre fyllinga ved Grønøra vest trekkes 50 meter tilbake fra marbakken.

Naturvernforbundet sier rett ut: Et ras i sjøen som en følge av utbygginga kan medføre alvorlige konsekvenser lenger inn på land, og en flodbølge som ved 1930-raset kan øke konsekvensene.

Mange kjenner ikke til raskatastrofen fra 2. mai 1930:

* I forbindelse med bygging av et smelteverk ved Thamshavn og fylling for byggeareal og jernbane, ble det utløst et ras, som igjen førte til et ras innover land på Orkanger og på Geitastrand.

* En 15 meter høy flodbølge raserte alt i et område. En mann som var ute i båt på fjorden omkom. I tillegg berget et arbeidslag på 30 mann livet på mirakuløst vis.

* De totale massene som raste ut var på cirka 25 millioner kubikkmeter.

* Et småbruk ble rasert. Det samme ble halvparten av den 300 meter lange nyrestaurerte kommunekaia.

* Senere arbeid med raset konkluderte med at det var stor ustabilitet i hele munningsområdet av Orkla.

Naturvernforbundet i Orklaregionen spør seg: Vil et ras føre til en tsunami som i 1930?

I brevet til DSB konkluderer de med disse punktene:

* Aktiviteten på strekningen Thamshavn-Råbygda kan være risikofylt når det gjelder rasfare.

* Ras utløst på denne strekninga, eller under vann, kan medføre flere ras.

* Risikoen ved oppfylling og mudring ved Grønøra vest og oppfylling ved Grønøra øst må bli nøye vurdert.

* Risikoen ved utbygging/legging av kulvert og bruk av Hamnevegen til tyngre transport, må bli vurdert.

* Risikoen for forurensing av kobber og sink fra gamle sediment må bli vurdert ved oppmudring av Grønøra vest.

* Risikoen for skade på lakseelva Orkla må bli vurdert i samband med havneutbygginga.