– Agdenes kommune er en uskyldig part i dette, og vi forventer at saken løses veldig snart. Når vi investerer i infrastruktur til 12,5 millioner kroner for å bedre båttrafikken vår, forventer vi å få noe som holder mål, sier ordfører Oddvar Indergård.

Fredag 6. mars overtok kommunen kaianlegget, men det ble aldri åpnet og satt i drift. Årsak: AtB stengte kaia fordi reservebåten ikke kan legge til. Dette til tross for at 95 prosent av anløpene gjøres med båter som kan legge til.

Torsdag var det befaring på kaia, med Norconsult, AtB, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Agdenes og Rissa kommuner, som begge har slike kaianlegg.

– Vi kikket på hvordan vi kan prøve å få kaia i drift. Og vi tok inn Trondheimsfjord 1, pendlerbåten, for å se hvordan det fungerte, sier kommuneleder Bertil Meland i Agdenes kommune.

– Hva er problemet med den nye kaia?

– Den fungerer perfekt til de nyeste båtene i FosenNamsos Sjø, men ikke til Trondheimsfjord 1 og reservebåtene. Det er for lite fendring i front på kaia, og på sida står en fender forkjært i forhold til landgangen på Trondheimsfjord 1. På reservebåten får man ikke langt ned landgangen, og det trengs mer pullerter, sier Meland.

Spørsmålet er hvem som skal betale for endringene, og hvor fort det lar seg gjøre å ordne det. Les mer om saken i tirsdagens papir- eller e-avisa.