Entreprenøren Kruse Smith er nå i gang med å etablere riggområdet i Snilldalen. Samtidig gjør de også forberedelser til bygging av Snilldalselvbrua og tunneldrift, som etter planen skal begynne i oktober i år. Det melder Statens vegvesen på sine nettsider.

– Vi har kommet godt i gang med anleggsarbeidet. Vi har skiltet anleggsområdet vårt med vegarbeid og nedsatt hastighet, og ber trafikantene i området om å kjøre hensynsfullt, sier byggeleder Jostein Karlsen i Statens vegvesen.

På del 2 av jobben, ny veg ved Våddånesset, er også forberedelsene til anleggsarbeid i gang.

To tunneler i Snilldalen

Den nye vegen i Snilldalen vil gå fra Snilldalssæter til Snilldalsli, en strekning på 3,1 km. Fra Snilldalssæter føres den nye vegen videre nordover mot Snilldalen gjennom to trefeltstunneler, Fossantunnelen (744 meter) med fem prosent stigning og Snilldalstunnelen (490 meter) med sju prosent stigning. Det er ca. 175 meter veg i dagen mellom tunnelene. Videre ligger vegen i sidebratt terreng ned mot Snilldalselva før den krysser elva med ei 64 meter lang bru og ligger på nordøstre side fram til den tilpasses eksisterende veg rett sør for Snilldalsli.

Ny veg ved Våvatnet

I entreprisen inngår også jobben med å anlegge 870 meter ny veg gjennom eksisterende massetak ved Våddånesset. Området som veglinja går gjennom er en åsrygg som strekker seg ut i Våvatnet som et lite nes. Vegskjæringen, som på det meste er 28 meter høy, er delvis sprengt i forbindelse med uttak av stein for prosjektet E39 Harangen–Høgkjølen.

Trafikkåpninger

Vegen ved Våddånesset skal åpnes for trafikk til jul 2015, mens ny veg i Snilldalen skal være ferdig sommeren 2017.