Nye E39 fra Høgkjølen til Harangen åpner i uke 40, det vil si i månedsskiftet september/oktober.

– Uka er bestemt, men ikke hvilken dag det blir, forteller prosjektleder Lars Bjørgård i Statens vegvesen.

Delt i to

Strekningen er 10,5 kilometer lang, og 2,5 kilometer vil bestå av forbikjøringsfelt i det bratteste partiet med 6 prosent stigning.

Entreprisen har en kostnadsramme på 630 mill. kroner, og har vært todelt; den første omfatter bygging av Harangstunnelen og «trafikkmaskina» ved Stokkhaugen med Skanska som hovedentreprenør, den andre strekningen fra Stokkhaugen til Høgkjølen med Johs. Syltern AS som hovedentreprenør.

Omklassifiserer samtidig

– Hva vil det utgjøre i tid og lengde med ny vei?

– Lengden vil være den samme, men – uten at vi har finregnet på det – kan det dreie seg om noe tidsbesparelse. Hele nyveien som åpner i uke 40 vil få fartsgrense 80 km/t. Det er nok der det er mest å hente. Men det er i utgangspunktet en for kort strekning til at det er snakk om mange minutters tidsbesparelse, sier Bjørgård.

Omklassifisering av veiene vil skje samtidig som åpninga. Det betyr at strekningen Høgkjølen-Shell Bårdshaug på eksisterende E39, blir fylkesvei, mens den samme strekningen via det nye prosjektet blir europavei. Det betyr også at Fv 714 «stopper» ved Stokkhaugen, og at Fv 710 «stopper» på Gjølme.

Mange rundkjøringer

– Hva med alle rundkjøringene fra Gjølme til Shell Bårdshaug?

– Akkurat det er utenfor mitt mandat, men en løsning er under planlegging, sier Bjørgård.