Siden fotoboksene ble satt opp på E39 i Mannsfjelltunnelen og Storsandtunnelen, har førstnevnte hele tida vært langt mer effektiv.

Fotoboksen i Mannsfjelltunnelen mellom Buvika og Børsa, som fanger trafikk i sørgående retning, er en av de «beste» fotoboksene i landet.

Dette viser også tallene for de seks første månedene i år. I løpet av 1449 driftstimer har boksen i Mannsfjelltunnelen «tjent» hele 2 069 900 kroner.

Til sammenligning har boksen i Storsandtunnelen mellom Orkanger og Viggja i nordgående retning tatt inn kun 437 100 kroner på hele 2954 driftstimer.

Konklusjon: Den ene «tjener» fire ganger så mye penger på halve tida (driftstimer) som den andre.

Forklaring på hvorfor det er sånn, har ingen så langt klart å komme med. I juli 2013 sa førstekonsulent Hilde Staveli Moan ved ATK-kontoret i Sør-Trøndelag politidistrikt følgende:

– Vi registrerer at det er sånn, men jeg har ikke noe svar på hvorfor den aktiviseres så ofte sammenlignet med fotoboksen i Storsandtunnelen.

– Jeg har ikke master i psykologi, men det må ligge noe der. Det kan være faktorer som at sjåførene oppfatter Storsandtunnelen som smalere og dermed demper farten. Det kan være lyset i tunnelene. Jeg vet ikke, sa Knut Sivertsen, fagleder trafikk ved Sentrum politistasjon.

Dagfinn Moe, forsker på trafikkatferd ved Sintef, ble svært interessert i problemstillingen den gangen. Han ramset opp konkrete faktorer som kan gjøre en forskjell; blant annet mer trafikk den ene kjøreretningen, den ene fotoboksen aktiviseres mer ved helgeutfart enn den andre.

Men: Ifølge politiet er det liten forskjell på dette.

– Da må det skyldes perseptuelle faktorer; sjåføren agerer etter hvordan han oppfatter tunnelene, sa han og utdypet:

– Fra Klett mot Buvika er du inne i et godt «fartssig». Her er det rette og åpne strekninger som inviterer til mer fart, som «blir med inn» i Mannsfjelltunnelen. I tillegg ser du utgangen av tunnelen før du passerer fotoboksen. Kanskje er det lettere å gasse litt på da, sammenlignet med i Storsanstunnelen, der du ikke ser utgangen og lyset idet du kjører forbi fotoboksen, sier han.

– Hva med teorien om at du kjører i nedoverbakke i Mannsfjelltunnelen, noe som kan gjøre sjåføren mer fartsblind?

– Ja, jeg vet ikke. Kanskje det kan gå litt fortere enn folk tror. Jeg må sjekke dette når jeg kjører til feriestedet i Agdenes, sa Moe til ST i juli 2013.

En mann fra Børsa mente forklaringa var åpenbar.

– I Storsandtunnelen henger det et skilt i taket 200 menter før fotoboksen som varsler om farten din. Det gjør det ikke i Mannsfjelltunnelen. Fartsvarsleren gjør at bilistene automatisk reduserer hastigheten, sier pensjonisten, som tidligere var avdelingsingeniør i Skaun kommune.