Tilstandsrapporten for skolene i Rindal viser at skolene jobber godt, men det påpekes at det må være nok lærere også i framtiden.

Skolene i Rindal har resultat over landssnitt på de aller fleste områder, både i elevundersøkelsen og faglige resultat.

Nok lærere

Lærertetthet på ungdomsskolen i Rindal var lavere enn landsnittet i 2014, også barneskolen i Rindal nærmer seg landsnittet på lærertetthet.

I følge rapporten vil det være avgjørende at skolene får tilstrekkelig med ressurser også framover for å kunne opprettholde de gode resultatene. Rindal kommune har store økonomiske utfordringer, og det oppfordres til at dette ikke må gå ut over lærertettheten på skolene.

Rapporten sier det er viktig å ha nok lærere på en skole for å kunne gi god tilpassa opplæring til den enkelte elev. Færre lærere vil ofte føre til økt behov for spesialundervisning, noe som ikke er ønskelig.

Mindre spesialundervisning

Andelen med elever som mottar spesialundervisning har gått markant ned de siste årene. Det har en klar sammenheng med at skolene har såpass høy lærertetthet i den ordinære undervisninga, at elevene i større grad kan få den hjelpa de har behov for innenfor det ordinære tilbudet.

Utviklingsarbeid

Skolene i Rindal har dette året deltatt i to store nasjonale satsinger: Ungdomstrinn i Utvikling og Vurdering for læring.

Å delta på utviklingsarbeid ledet av Utdanningsdirektoratet har vært lærerikt og verdifullt for å sikre høy kvalitet på skolene. Samtidig har det vært krevende for organisasjonen å delta i to store satsinger på samme tid.