Statens vegvesen har som ambisjon å kunne åpne delprosjektet Våvatnet på Fv 714 før årsskiftet.

Arbeidet er med andre ord i sluttfasen, der skjæringa gjennom fjellet har vært den største jobben. Dette er også nøkkelen til at dette delprosjektet på Fv 714 ble framskyndet. Opprinnelig var Våvatnet et av de siste tiltakene på den nye Lakseveien gjennom Snillfjord.

Vinn vinn-løsning

– På grunn av behov for steinmasser på nye E39 mellom Høgkjølen og Harangen, ble Våvatnet-prosjektet framskyndet. Uten tilgang på disse steinmassene, ville E39-prosjektet blitt dyrere fordi vi måtte ha transportert masse fra andre steder lenger unna, og vi ville også fått overskuddsmasse på Våvatnet som vi bare måtte ha dumpet uten dette samspillet. Vi er selvsagt godt fornøyd med å finne slike vinn vinn-løsninger, sier prosjektleder for Fv 714-prosjektet, Hanne Louise Moe i Statens vegvesen.

870 meter

Det er hovedentreprenør Kruse Smith AS som har hyret Johs Syltern AS til å utføre jobben med delprosjektet Våvatnet. Firmaet bygger nå en smidig veiløsning, der det for bilistenes del blir mest merkbart at veien rundt Våddånesset.

– Når du kjører fra Orkanger i retning Krokstadøra, blir veien som en slak høyrekurve som starter like etter rasteplassen, og vil gå gjennom skjæringa, forteller Moe.

Strekningen er på 870 meter, med 28 meter høye skjæringer på det høyeste.

– Disse skal sikres skikkelig før vi setter på trafikk, sier prosjektlederen.

Koster 20 mill.

Krysset Fv 714/Fv 301 (til Vennastranda/Hemne) blir fortsatt et ordinært T-kryss, men blir skjøvet noe nærmere Våvatnet sammenlignet med dagens løsning.

Prosjektet har en prislapp på ca 20 mill. kroner.

I STs papirutgave/e-avis, kan du se bilder fra arbeidet.