Helt siden hun kjøpte bilen 14. juni i år, har hun strevd med å få hevet kjøpet. Både Kvåle selv og Forbrukerrådet, som gir henne støtte, har henvendt seg til Trøndelag Bil og Caravan gjentatte ganger. De har ikke vist vilje til å ordne opp.

– Jeg føler meg frustrert og fortvilet fordi jeg er blitt lurt trill rundt, sier Kvåle.

Hun bor i Mo i Rana, og kom over bilen da hun lette etter kabriolet på finn.no.

– Samboeren og jeg hadde snakket om å kjøpe kabriolet i mange år, og vi syntes det var en god pris på denne. Det var oppgitt at den hadde gått 120 000 kilometer, og firmaet som solgte den skulle ha 25 000 kroner for den, sier Kvåle.

«Velholdt sommerbil»

Annonsen på finn hadde følgende overskrift: «Ford Escort, pen, velholdt sommerbil». Det var en 1994 modell som ifølge annonsen hadde gått 120 000 kilometer. Inkludert omregistrering og årsavgift var prisen 25 000 kroner, og selgeren var Trøndelag Bil og Caravan, som holder til i krysset ved siden av Prix på Orkanger.

På morgenen 14. juni ankom de Orkanger for å gjøre kabriolet-drømmen til virkelighet. Da beklaget selgeren at bilen ikke var klargjort, men fikk den på skilt slik at paret kunne prøve den.

Hull i bensintank

Kontrakten ble signert, og 25 000 kroner ble overført til firmaet via nettbank mens de ennå var i billokalet. Deretter kjørte de i sin nye kabriolet for å fylle bensin på Shell Bårdshaug.

– Da oppdaget vi at det fløt ut bensin overalt under bilen. Vi kjørte tilbake med den, fikk den på bukker og det viste seg at det var hull i bensintanken. Firmaet sa de skulle få tak i en brukt bensintank og bytte den gamle i løpet av noen timer, forteller Kvåle.

Men da paret returnerte til forhandleren etter noe timer på kjøpesenter, sto bilen fortsatt på bukker.

– De hadde ikke fått tak i bensintank, og hadde derfor tettet tanken med noe de kalte et supermiddel. Arne (samboeren) begynte å se litt under bilen, men da fikk vi beskjed om å holde oss unna slik at mekanikeren fikk gjort jobben sin, sier Kvåle.

Omfattende mangelliste

Omsider startet hjemturen mot Mo i Rana. Det gikk bra en stund, men så begynte bilen å vise tegn til alvorlige mangler.

– Vi kjente etter en stund at kløtsjen ikke var helt bra, og at bilen var vanskelig å få i femte gir. Det kom også en lyd fra høyre framhjul. Da vi kom på Korgfjellet på natta, kjente vi kløtsjlukt, sier Kvåle.

De kom seg hjem ved å ta pauser for å kjøle ned kløtsjen, men har ikke kjørt bilen etterpå. De fikk bilen til Sentrum Auto AS i Mo i Rana på en sjekk.

– Der oppdaget de at nesten hele undersida på bilen var dekket av en svart masse som skulle skjule feil, og anbefalte oss å heve kjøpet, sier hun.

Resultatet av verkstedbesøket ble ei liste med mangler taksert til 27 000 kroner. Blant annet går det fram at det vil koste 10 000 kroner å få girkassen i orden, 2700 for å fikse kløtsjen, 8500 kroner i ny registerreim, 2500 kroner i defekt eksospotte samt flere mindre summer.

Kilometerjuks?

At bilen, ifølge salgsannonsen, hadde gått 120 000 kilomenter da hun kjøpte den, stiller Kvåle seg tvilende til. Ifølge serviceheftet hadde bilen gått 101 977 kilometer da den var inne på service i juli 2003. Det betyr at bilen skal ha gått mindre enn 20 000 kilometer de siste ni årene.

Vil anmelde

– Det eneste svaret jeg har fått fra selgeren, er at de ikke kan ta bilen tilbake når vi har kjørt på den 54 mil fra Orkanger til Mo i Rana. De kom også med et tilbud om å skifte kløtsjen på et tidspunkt, mot at jeg kom nedover med bilen og betalte arbeidet, sier Kvåle.

Etter gjentatte forsøk på å få til en minnelig løsning med Trøndelag Bil og Caravan så hun seg nødt til å koble inn Forbrukerrådet.

– Firmaet har ikke svart meg på telefoner eller brev, og de har heller ikke svart på henvendelsene fra Forbrukerrådet. Nå står jeg fram i avisa i håp om å få stoppet Trøndelag Bil og Caravan fra å lure enda flere, sier Kvåle.

Hun kommer til å anmelde saken, og er villig til å gå rettens vei for å få pengene sine tilbake.

Vil hente bilen – til slutt...

Etter at ST tok saken, sier Magne Jonli ved Trøndelag Bil og Caravan at firmaet vil hente bilen i Mo i Rana i helga, og gi tilbake pengene kontant.

Da ST oppsøkte bilforhandleren torsdag, ble vi først bedt om å holde oss langt unna denne saken. Jonli sa han ville saksøke avisa Sør-Trøndelag om vi skrev ett ord om saken.

Etter å ha vært en tur på bakrommet og konferert, kom han imidlertid tilbake med en uttalelse:

– Alt skal ordnes opp hvis hun kommer hit med bilen. Det har vi gitt henne tilbud om, men hun har ikke kommet med den, sier Jonli.

Utover dagen torsdag tok imidlertid saken nye vendinger. Lill-Tove Kvåle fikk da en telefon fra Jonli med følgende beskjed: «Jeg skal overføre pengene til deg med en gang, dersom du stopper saken fra å komme i avisa». Jonli ringte også ST med et klart budskap: «Dersom det kommer noe om dette i avisa, kan hun bare glemme å få pengene sine. Vi skal betale 25 000 kroner inn på kontoen hennes, og hun skal få beholde bilen i tillegg, dersom dere ikke skriver noe om dette. Det er et godt tilbud».

Kvåle gav firmaet frist til fredag (i går) klokka 12.00 med å sette inn pengene på kontoen hennes. Ingenting skjedde innen firsten, og når ST konfronterer Jonli med det, er svaret:

– Vi skal oppover i helga for å hente bilen. Vi gir henne pengene når vi kommer oppover. Men bilen får hun ikke beholde, det er jo fullstendig galskap at de skal beholde bilen i tillegg.