– I vinter har Mesta gjort en strålende jobb på fylkesveiene her i Meldal. Jeg er meget godt fornøyd med veivedlikeholdet, sier Helge Ringli.

– Hva er du fornøyd med?

– At Mesta ikke har brukt salt her. I stedet bruker de bare sand, sier Frp-politikeren.

Hva mener du om veisalt? Si din mening under saken.

– Bedre sikkerhet

Ringli har tidligere uttalt seg svært kritisk til bruken av salt på norske veier. Han mener sand er mer enn godt nok. Da unngår man «slapsføre» og får i stedet skikkelig vinterveier.

– Jeg tror sikkerheten bedres på denne måten. Vinterveier med snø gjør at folk kjører roligere og mer fornuftig sammenlignet med når det er delvis is- og snøfrie veier, sier han.

Dekkleverandøren håper «den gode trenden» fortsetter på E39 mellom Fannrem og Trondheim.

– Salt er noe dritt. Det dras med inn i hus og biler. Og det ødelegger bilene, poengterer Ringli.

Ikke enkelt

Jan Lerånn, driftsleder i Mesta, bekrefter at det i år er brukt vesentlig mindre salt på fylkesveiene de har ansvaret for sammenlignet med tidligere vintere.

– Årsaken er blant annet at det oppfordres fra samfunnet om å bruke mindre veisalt, sier han.

Men til tross for Ringlis ros, de fleste tilbakemeldingene Vegvesenet og Mesta får er ifølge Lerånn at det saltes for lite.

– Folk vil ha fine og snøfrie veier, og da er det bare salt som nytter. Samtidig misliker de at bilene blir skadet av salt. Det er ikke enkelt å gjøre alle til lags, sier han.

– Vil dere framover fortsette med et redusert saltforbruk?

– Ja, det vil vi. Samtidig er det veldig væravhengig. Vet vi at det blir en lang mildværsperiode, blir det mer saltbruk på veiene, svarer han.

På E39 ved Forve bru på Fannrem står det et skilt med skriften «slutt på saltet vei». Dette har irritert Ringli og andre saltmotstandere når strøbilen har passert Løkken med salt i lasten. Men nå ser det altså ut til at de blir hørt.

Les mer: