– E-posten inneholdt ikke logo, og da jeg i tillegg ble bedt om å oppgi brukernavn og passord for min konto hos Loqal, ble jeg skeptisk. Jeg oppgir aldri den type informasjon. Jeg tok umiddelbart kontakt med Loqal, og de har ikke sendt ut en slik e-post, sier Stig Lium.

Stengevarsel

Her er den fulle og hele ordlyden i eposten han mottok fra adressen accounttech@mail.com onsdag:

«Hei webmail bruker,

Dette er for å informere deg om at vi oppgraderer vår webmail database og sikkerhetssystem til avansert 2012 sikkerhetssystem. Du er pålagt å gi følgende opplysninger om deg, slik at oppgradering av kontoen din som kan gjøres med hell.

Du e-postkonto kan være deaktivert hvis du ikke gir den nødvendige informasjonen nedenfor;

Brukernavn:

passord:

MERK: e kontohavere som ikke gir den nødvendige informasjonen ville ha sine kontoer deaktivert helt.

Takk for at du bruker vår webmail.

Loqal Bredbånd Webmail».

E-posten inneholder språklige feil som avslører at avsender kan ga brukt Google oversetter.

Samme kode?

Lium vil nå advare andre brukere.

– Det er tydelig at noen er på hugget for å stjele informasjon, dette blir mer og mer utbredt. Derfor må alle være oppmerksomme. I dag omgir vi oss med svært mange koder og passord, og for å kunne huske bedre, har sikkert mange de samme kodene på flere tjenester, eksempelvis nettbank. Derfor er det viktig at man aldri oppgir slik informasjon til uvedkommende, sier han.

– Svindelforsøk

Daglig leder Alf Egil Husby i Loqal understreker at dette er forsøk på svindel.

– Dette er dessverre et utbredt problem. Når det gjelder denne konkrete saken, har vi lagt ut en advarsel i form av ei melding på våre hjemmesider, der vi ber våre kunder om ikke å svare på eposten. Vi må bare henstille folk å være på vakt, sier Husby.