¬– Vi hadde et lite uhell med en pantograf – strømavtakeren på lok 2. Den er litt ødelagt og må repareres. Det er et par dagers arbeid, og vi måtte kansellere to avganger på søndag, forteller markedskoordinator John Arnt Holmen ved Orkla Industrimuseum på Løkken.

Feilen ble oppdaga under en kontroll av toget etter to ruteavganger på lørdag. Toget hadde da kjørt strekninga Løkken– Bårdshaug to ganger.

– Feilen ble oppdaga da vi flytta lokomotivet i etterkant. Det er ikke noe som kunne skjedd mens det kjørte, sier Holmen. Han avviser at passasjerene har vært i fare.

ikke dramatikk

– Feilen var sånn at vi ikke fikk til å kjøre mer. Det er ikke noe dramatikk i det, sier Holmen. I og med at det var såpass mye arbeid med å reparere loket, valgte de å vente til mandag. Hadde det vært en mindre reparasjon, hadde de hatt mannskap til å gjøre det i helga. Thamshavnbanen har for tida bare Lok 2 fra 1908 til å kjøre toget, og dermed blir det full stopp når det blir noe galt med det.

Klart til helga

Loket vil bli reparert og klart for avgang i løpet av uka, men første togtur blir på ordinære ruteavganger på lørdag. Det blir også kjørt rutetog på søndag. På de to avgangene som gikk på lørdag, var det cirka 120 passasjerer til sammen forteller Holmen, så tilbudet er populært.

– Er sikkert

– Det har vært reist kritikk mot sikkerheten på Thamshavnbanen. Er det sikkert å kjøre med toget?

– Vi kjører ikke tog uten at det er sikkert. Vi har både passasjerer og ansatte. Vi har et lovverk å forholde oss til. Vi har gammelt materiell, og det skal være trygt å kjøre. Sikkerheten er ivaretatt, sier John Arnt Holmen.

– Vi kjører ikke tog uten at det er sikkert, sier John Arnt Holmen ved Orkla Industrimuseum.