Etter sommerferien skal Orkdal kommune behandle reguleringsplanen for utvidelse av Orkanger havn mot øst.

Dette er en av de mest kontroversielle sidene ved havnas utvidelsesplaner på Orkanger. Mange frykter at en slik utvidelse vil forringe opplevelsen av friluftsområdet rundt Gammelosen, og at det kan gi økt støy og visuell forurensing sett fra Nerøra.

Grønt belte

Reguleringsplanen er nå på høring. Som en del av planen har Trondheim havn har laget en illustrasjon som viser et grønt belte som går helt fra renseanlegget og ut til kaikanten.

Nå har Trondheim havn kommet med en høringsuttalelse der det foreslås noen endringer i forhold til det opprinnelige forslaget.

Dette er endringene:

¤ Vegetasjonsskjermen avkortes, slik at den går rundt 200 meter utover. Totallengden på det utbygde området er om lag 300 meter.

¤ Den foreslåtte stien utover mot sjøen bygges som en plattingkonstruksjon på peler.

¤ Havna ønsker ikke å spesifisere bredden på den grønne vegetasjonsskjermen. Havna ønsker et krav som går på funksjon, og som ikke er knyttet til feltets bredde.

Sikkerhet

Det er Rolf Aarland og havnekaptein Svein Kåre Aune hos Trondheim havn som har utarbeidet høringsuttalelsen. Slik forklarer han ønsket om å redusere lengden på vegetasjonsskjermen:

– Vi må ha en sikker fortøyning for båtene, og vi må ha sikkerhet for dem som oppholder seg i området, sier Aune og utdyper:

Store krefter

– Vi vil få behov for å sette opp en del fortøyningspullerter, og det er konstruksjoner som må ned i massene. Det er store krefter som skal holdes igjen, og pullertene skal holde båtene trygt langs kai. Skulle tauet ryke, vil det være uheldig om det er tursti i nærheten. Jeg ønsker ikke å blande barnevogner, hunder, eldre og fiskestenger inn i sonen der vi må ha pullertene. Det går ikke an å blande pullerter og promenade. Dette handler om sikkerhet.

Må beregnes

Aune sier at det ikke er aktuelt at båter ligger til kai mot øst, men at noen fortøyningspullerter likevel må trekkes mot sør for å få båtene til å ligge stabilt. Han understreker at det ikke nødvendigvis blir så mye som 100 meter avkorting.

– Dette er noe som må beregnes av rådgivende ingeniører. Men vi ønsker å sette av et felt der man kan sette opp pullerter. Viser det seg av man ikke trenger å plassere pullertene så langt mot sør, kan vi forlenge stien og vegetasjonsområdet.

Kan diskuteres

– At tursti og pullerter handler om sikkerhet, er ikke vanskelig å forstå. Men hvorfor er det problematisk å trekke vegetasjonsskjermen helt ut?

– Det er et godt spørsmål. Det kan godt hende at det kan bli et diskusjonspunkt, og at vi finner en løsning som tilfredsstiller alle.