Denne uka var det en befaring i Klingliene på Fv 700, med tanke på å finne en løsning for trafikksikkerheten mellom Svorkmo til Skjøtskift bru.

Reguleringsplanen for nye Skjøtskift bru skal være ferdig i mars neste år, deretter begynner utbedringa. Ei tiltaksliste for Klingliene skal samtidig legges fram.

Vern begrenser

I fjor høst ble planene om tunnel gjennom Klinghåmmårn skrinlagt, og det ble besluttet å utbedre veien i stedet. Nå viser det seg at vern av toglinja i Klinghåmmårn kan sette begrensninger.

Planen var opprinnelig å ta ut masse fra Klinghåmmårn, og bruke massen til å rette ut svingen ovenfor.

– Men det er ikke bare toglinja, som ligger ganske langt utpå håmmårn, som skal vernes. Det skal også kunne gå tog der. Da må det en nokså omfattende støttemur til, og det vil utfordre økonomien i prosjektet, sier Bjørkhaug, og legger til at det ikke er sikkert veien kan rettes ut så mye som ønskelig.

– Men det er viktig at vi ser på helheten og får til en forbedring av framkommeligheten, sier Bjørkhaug.

Høyere hastighet

Det er lagt inn 40 millioner kroner til strekningen i fylkesveiplanen. 6,7 millioner ligger inne for neste år.

– Når vi får ei ny Skjøtskift bru, oppstår det et paradoks i forhold til standarden på resten av Klingliene. Dagens bru fungerer som en naturlig fartsbrems når man skal nedover fra Løkken. Med ei ny bru, må vi ta høyde for å ivareta trafikksikkerheten også på resten av veien, sier hun.

Det jobbes med å se på løsninger for flaskehalsen Klingliene. Arkivfoto