Regionrådet i Orkdalsregionen har vedtatt å bevilge penger til en utredning av undersjøisk tunnelkryssing mellom Agdenes og Fosen.

Det brukes 300 000 kroner av det nyopprettede næringsfondet i Orkdalsregionen til en ringvirkningsanalyse, som skal si noe om hva tunnelprosjektet kan få av betydning for nærings- og samfunnsliv.

Det tidligere ønsket fra Agdenes kommune om undersjøisk tunnel til Fosen, er igjen aktualisert gjennom et initiativ fra kommunene Ørland, Agdenes og Orkdal. Dette fordi Statnett skal bygge en 420 kV høyspentforbindelse fra Namsos til Surnadal, som skal krysse Trondheimsfjorden med sjøkabel omtrent på samme sted som det vil være mulig å anlegge en tunnel under Trondheimsfjorden.

- Positive ringvirkninger

De tre kommunene bevilget i fjor 40 000 kroner hver til forundersøkelser. Sintef har gjort en tidlig fase-vurdering hvor de slår fast at prosjektet er realiserbart. Det er heller ikke framkommet momenter som tilsier at det ikke skal være mulig å legge høyspentforbindelsen i samme tunnel.

Kommunene har søkt næringsfondet i Orkdalsregionen om 300 000 kroner til en videre kost-/nytteanalyse. 3. februar vedtok regionrådet å bevilge de omsøkte midlene. I vurderingene til saken står det:

«Administrasjonen for næringsfondet vurderer dette prosjektet til å ha store næringsmessige positive ringvirkninger. Her kan man få utvidet bo-, arbeids- og servicemarkedet til Orkdalsregionen til å gjelde store deler av Fosen».

Prisestimat

Det vises videre til at politikerne gjerne snakker om at den store veksten i Norge vil komme ved kysten, og at det derfor er viktig å bygge opp infrastruktur der.

Sintef har i sin vurdering anslått en kostnad på prosjektet på 2–3 milliarder kroner, avhengig av hvilken løsning man går for. Stigningsgraden i tunnelen vil ha betydning for prisen. Med 5 prosent stigning, som er det vanlige, vil prisen komme på 3 milliarder kroner. Får man imidlertid bygge med 7 prosent stigning, slik det er gjort noen andre steder, er prisen anslått til 2,1 milliarder kroner.

Ferjeavløsningsmidler, som utbetales av Staten i 40 år etter at en ferjestrekning legges ned, er skissert som et mulig finansieringsbidrag. Det vil kunne være snakk om 30 millioner kroner i året. Bompengefinansiering er også noe som kan komme med i vurderingene.