Det er ennå ikke iverksatt tiltak etter at det gikk et ras på fylkesvei 709 i Eggkleiva, men Statens vegvesen ser på ulike løsninger.

- Vi har igangsatt en vurdering som ventes ferdig i løpet av noen uker. Ulike tiltak er under vurdering, sier Frank Axel Lien i Statens vegvesen.

Han sier det ene alternativet er å foreta sikring på rasstedet. ST kjenner til at det andre alternativet er utkjøp av boligeiendommen som ligger «på raskanten», for så å kunne sprenge ut berg og gjøre noe mer omfattende med veien.

To ras

Det var så langt tilbake som før jul i 2015 at det første raset gikk på stedet mellom Eggkleiva og Venn i Skaun, like ovenfor bensinstasjonen. Det ble da satt opp kjegler i veikanten, uten at det ble gjort noe mer. Det ble uttalt fra Statens vegvesen at det sannsynligvis ville iverksettes tiltak i løpet av vinteren, noe som ikke skjedde – utover å sette opp et anleggsgjerde på toppen av raskanten.

Rett før jul i fjor, ett år senere, raste det på nytt. ST besøkte da Kathrine Anita Brun, som bor rett ved skrenten som har rast ut. Hun var veldig bekymret og etterlyste tiltak.

- Jeg bruker veldig mye tanker og energi på dette. Det raser mer og mer av gårdsplassen min, og jeg tør ikke kjøre bil opp til huset mitt lenger. Jeg parkerer nede på bensinstasjonen, sa Brun den gangen.

Statens vegvesen opplyste til ST før jul at de har jobbet med ulike løsninger, men begynner å ha en plan. De antydet da at området vil trenge en mer omfattende løsning enn forlengelse av gabionmuren som allerede finnes i området.

- Vi har diskutert løsninger som skal være gode framover i tid, ikke bare noe midlertidig. Det handler også om avstand fra veibanen til skrenten. Nå står vi igjen med et par løsninger, men vi må avvente budsjettene for å se hva vi har til rådighet, fikk ST opplyst den gangen.

Det kan synes som om prosessen fortsatt står på samme sted: I avveiningen mellom to ulike løsninger, mindre sikringstiltak eller mer omfattende tiltak med innløsning av bolig.

Kvalitetssikrer

ST får ikke opplyst noen bestemt tidsplan for den pågående vurderingen, annet enn at den vil ta noen uker.

- Når det er gjort tilstrekkelige faglige vurderinger, vil vi bringe saken videre til fylkeskommunen som veieier for endelig beslutning og finansieringsavklaring, sier Lien.

Det vurderes både kostnader og hvilken løsning som vil bli den beste.

- Vi må få kvalitetssikret hva som blir best og mest lønnsomt. Drømmesituasjonen er jo at den billigste løsningen også blir den beste, sier Lien.

Brun, som bor i bolighuset på skrenten, har fortsatt bare et anleggsgjerde mellom seg og kanten. Etter det siste raset før jul i fjor, kom raskanten nærmere uthuset hennes, og hun fryktet gjerdet ville gi etter da det hang på kanten.

Rasstedet ligger midt i en sving på fylkesveien, hvor det både kjører skolebusser og biler. Brun er engstelig for hva som vil skje om går nye ras over veien, og et kjøretøy etterpå kommer fort rundt svingen.

- Vil de vente med å gjøre noe til det går skikkelig galt nede på veien her? Dette er utrygt både for dem som ferdes på veien og for meg som bor her. Det eneste vegvesenet gjør når det raser, er å fjerne massene som ligger på veien, sa hun.

ST har ikke kommet i kontakt med Brun i forkant av denne artikkelen.