- Vi må tilpasse oss en ny hverdag hvor et stort antall av vår elevmasse er opptatt av å ikke få fravær fra skolen, sier kontorsjef Kim Nilsen hos trafikkskolen Førerkort.nu på Orkanger.

Sammen med Orkdal trafikkskole og Wright trafikkskole er de lokalisert på Orkanger. Som næring representerer de samlet bortimot 20 arbeidsplasser, og konkurrerer hovedsakelig om de samme kundene i orkdalsregionen.

Trafikklærer Kristian Aune og kundekonsulent Camilla Johansen foran Wrights lokaler i Orkdalsveien.

Ikke offentlig

I omsetning representerer Orkdal trafikkskole og Førerkort.nu i overkant av 14 millioner kroner (2015-tall), mens det ikke er mulig å få ut lokale omsetningstall for Wright trafikkskole.

- Vi offentliggjør ikke avdelingsvise regnskap eller enkelttall. Wright trafikkskole er en landsomfattende organisasjon, og har således også samlede resultater. Disse er offentlig tilgjengelig for oss, som de er for alle aksjeselskap, sier faglig leder for Orkanger-avdelingen, Ola Bye.

Til opplysning hadde Wright trafikkskole, som er en landsdekkende kjede, en samlet omsetning på 125 millioner kroner i 2015, med et negativt resultat før skatt på i overkant av 3 millioner.

Utfordrende

En betydelig del av kundemassen trafikkskolene kjemper om er elever i videregående skole. Tidligere satt, bokstavelig talt, trafikkskolene i førersetet og bestemte når elevene fikk kjøretimer. Fra august 2016 ble imidlertid Utdanningsdirektoratets nye regler for fravær i videregående skole ble iverksatt. Der ble det spesifikt slått fast at kjøreopplæring regnes som ugyldig fravær. Dette gjelder både kjøretimer, langkjøring, glattkjøring og oppkjøring.

- For vår del har det resultert i mer kjøring på ettermiddag, kveld og helger, mens vi prøver å gjennomføre de obligatoriske og tidkrevende delene av undervisningen på feriedager og fridager, opplyser Nilsen, som legger til at det er utfordrende å få det til i forhold til de ansattes arbeidsvilkår og familieliv.

Fagleder Gaute Berg og daglig leder Monica Burø Helsø ved Orkdal trafikkskole jobber kontinuerlig med kompetanseutvikling.

Ber om timeplan

Fagleder Gaute Berg ved Orkdal trafikkskole medgir at endringen har ført til mindre aktivitet midt på dagen, men at man hos dem har gjort flere grep for å tilpasse seg endringene.

- Vi har valgt å forskyve arbeidstiden i begge retninger slik at vi kan tilby kjøretimer før og etter skoletid, opplyser Berg

De ber også elevene om å ta med seg sin skoletimeplan slik at de kan planlegge et opplæringsløp på trafikkskolen tilpasset hver enkelt.

- Vi merker i liten grad at elevene velger å utsette å ta førerkort, men ser at flere strekker selve opplæringstiden over et lengre tidsrom, hevder han.

Vanlige mennesker

Fagleder Bye hos Wright trafikkskole sier at de forholder seg til regelverket som er innført i skole, og ønsker minst mulig konflikt med skolene.

- Vi prøver i størst mulig grad å tilpasse opplæring på de obligatoriske delene til ferier og fritimer, sier han, og legger til at de kun unntaksvis tilbyr opplæring på kveld og helger.

- Kjøreskolelærere er også vanlige mennesker som skal hente i barnehager og ha et sosialt liv ved siden av jobben, argumenterer han.

Tidkrevende aktiviteter

Kim Nilsen hos Førerkort.nu mener det burde vært innført gyldig fravær i videregående skole, i hvert fall for de obligatoriske tidkrevende delene av trafikkopplæringen.

- Sikkerhetskurs på bane varer i fire timer, i tillegg til kjøretid til og fra banen på Lånke. Sikkerhetskurs på vei går over tretten timer. Skal dette kun kjøres på ettermiddagstid og kveld vil heller ikke trafikksituasjonen alltid være relevant, sier han.

Orkdal trafikkskole har skiftet logo og investert i sju nye skolebiler.

Konkurransefortrinn

Myndighetene har bestemt at fraværsregelen skal gjelde i en prøveperiode på tre år. Det er en kjent sak at Autoriserte trafikkskolers landsforbund (ATL), har satt inn store ressurser for å påvirke besluttende myndigheter til å få trafikkopplæring godkjent som gyldig fraværsgrunn. Om dette arbeidet lykkes gjenstår å se.

I mellomtiden kan det se ut til at bransjens tilpasning og skreddersydde løsninger i forhold til fraværsregelen blir et stadig viktigere konkurransefortrinn.