er ikke bare lett å være tiendeklassing og vite hvilken yrkesvei man skal velge. Men faktisk bør man ha en viss peiling på hvor man skal gå, da det er som tiendeklassing man skal velge utdanningsløp. Og rett som det er finner unge mennesker ut at de har valgt feil når de kommer på videregående, og må derfor endre kurs - noe som fort koster et ekstra skoleår. Derfor er det viktig at ungdomsskoleelevene forberedes best mulig, slik at de i så stor grad som mulig evner å velge «riktig» utdanning. I Meldal har man gjort en ekstra innsats for å forberede ungdomsskoleelevene best mulig på veien mot en yrkeskarriere. I forkant av forrige skoleår innførte Meldal barne- og ungdomsskole valgfaget «Innsats for andre» for hele ungdomstrinnet. Og så langt har dette valgfaget resultert i flere solskinnshistorier.

I forrige uke fikk Sør-Trøndelag ta del i flere av disse solskinnshistoriene. Blant annet fikk vi være med elever som hadde tatt turen til Meldal helsetun for å spre glede og hjelpe til i det daglige arbeidet med å skape en fin hverdag for beboerne. Olaug Sørløkk på 98 år uttaler til ST at hun setter stor pris på besøket fra ungdommene, som denne gangen hadde tatt på seg oppgaven med å lære henne dansebevegelsen «dabbing». For niendeklassingen Ada Oline Sandø er det andre året hun har valgfagpraksis ved helsetunet. Hun forteller at hun spiller spill, leser avis og går turer sammen med beboerene, og erfaringene hun har fått med seg i løpet av de to skoleårene har styrket lysten hennes til å velge helsefag som utdanningsvei. Og det er ikke bare helsetunet som får besøk av elever som har valgt dette valgfaget. Også barnehager og bønder får ukentlig besøk av nysgjerrige og arbeidslystne ungdommer, og tilbakemeldingene går på at de aller yngste setter like mye pris på besøk fra ungdomsskoleelevene som de eldre.

Man kan dermed enkelt konkludere med at dette valgfagprosjektet er en vinn-vinn-situasjon. De eldre ved helsetunet og ungene ved barnehagene opplever at ungdomsskoleelevene lyser opp deres hverdag, samtidig som elevene får et etterlengtet avbrekk fra den teoretiske skolehverdagen. I tillegg får elevene betydelig innsikt i ulike yrkesfag, som igjen oppleves verdifullt når elevene skal velge utdanningsløp. Dette valgfaget har stor samfunnsverdi for mange, og er et meget godt eksempel på at skolen er blitt flink til å fokusere både godt og bredt. I dag meldes det nemlig om at elevene i skolen, i mye større grad nå enn tidligere, fokuserer på å oppnå gode resultater. Eksempelet fra Meldal viser at skolen i tillegg evner å kombinere læring med samfunnsnytte. Det er med andre ord grunn til å optimist på vegne av norsk skole.