For å sette fokus på den ukjente sykdommen myomer, ble kvinner i hele landet invitert via Facebook til å gjennomføre en uhøytidelig test på kampanjesiden 80ml.no. Totalt besøkte 72 000 kampanjesiden, hvor mer enn 30 000 gjennomførte selve testen.

Bakgrunnen for kampanjen var å sette søkelys på det faktum at mellom 20 og 40 prosent av alle kvinner mellom 18 og 51 år opplever å få myomer. Halvparten av disse får symptomer som påvirker livskvaliteten negativt. Likevel er kunnskapen og kjennskapen til sykdommen generelt lav – også innen helsevesenet.

– Selv om sykdommen er relativt vanlig og at en del kvinners liv påvirkes negativt som følge av myomer, er kunnskapen om temaet generelt lavt. På nett er det lite informasjon tilgjengelig. Med denne  kampanjen ønsker vi å bidra til å øke kunnskapsnivået, slik at flere kvinner vet at det finnes løsninger og at det finnes hjelp å få, sier Mats Jonsson som er administrerende direktør for Gedeon Richter Nordics.

Kampanjen gikk enkelt forklart ut på at kvinner ble invitert til å ta en test der de fikk spørsmål om situasjoner relatert til menstruasjonen.

– Det har gått over all forventning. Men det bekrefter at dette er et tema som få prater om, men som svært mange kvinner er opptatt av. Holdningen er ofte at mens er noe ”man bare må holde ut med” og at det er ”naturlig å blø så mye”. Det til tross for at mange har kraftige blødninger og smerter som på ingen måte er normalt. En aksept som gjør at mange kvinner lider unødvendig. Ofte over flere år uten å søke hjelp. Mange vet dessverre ikke at denne type problemer ofte er symptom på myomer, sier Jonsson.

Myomer er enkelt forklart knuter av muskelceller og bindevev som oppstår i livmorens muskelvev. Sykdommen er vanlig og rammer kvinner i fertil alder. Vanlige symptomer er kraftige og langvarige blødninger, blodbrist, magesmerter og hyppig vannlating. I enkelte tilfeller kan myomer være en bidragende årsak til at det er vanskelig å bli gravid.