Søndag formiddag 12. mars i år slapp et eldre ektepar med skrekken på tur heim til Trondheim fra hytta i Agdenes.

En isklump på nærmere 30 kilo smadret fronten på bilen. En mindre isklump knuste frontruta. Det eldre ekteparet kom uskadd fra hendelsen. Foto: Bjørn Valseth

På fylkesvei 710, like ved Kallurdalstunnelen, ble det bom stopp da en isklump på nærmere 30 kilo deiset ned fra fjellveggen og traff panseret på bilen. I tillegg traff og smadret en mindre isklump frontruta.

Les også: Uvisst når dette rasstedet blir utbedret

Skadene på bilen ble så omfattende at den måtte taues vekk fra ulykkesstedet. Ekteparet kunne etterpå prise seg lykkelig over at den store isklumpen ikke traff frontruta. Da kunne det fort ha endt med tragedie.

- Små marginer

Bjørn Valseth fra Vassbygda i Agdenes var førstemann til ulykkesstedet.

- Her var det snakk om små marginer. Hadde den største isklumpen truffet frontruta, kunne utfallet vært betydelig verre, sier Bjørn Valseth, som var ute og øvelseskjørte med sønnen da dette skjedde.

Til ST sa Valseth at han ikke opplever det som trygt å kjøre langs denne strekningen. Rassikringsportalen som er bygd ved innløpet av tunnelen, ble i fjor delvis ødelagt av et steinras. Han peker på at rasfaren er størst om vinteren i forbindelse med issmelting, men han føler seg uansett aldri trygg når han ferdes forbi rasstedet.

Sjekket ikke stedet

Statens vegvesen opplyste at det er satt av penger til rassikring i området i løpet av året, men de ser ikke noe behov for strakstiltak. Begrunnelse: Rasfaren er større andre steder.

Les også: Rasfaren er ikke stor nok

Vegvesen var heller ikke i området i kjølvannet av hendelsen for å kartlegge faren for nye ras.

Karin Bjørkhaug (KrF), leder i komiteen for infrastruktur på fylkestinget, synes ikke svaret fra vegvesenet er betryggende.

- Jeg forventet at de registrerer, undersøker og konkluderer når de får melding om slike hendelser. Det kan det synes som om det ikke er sjekket tilstrekkelig før man har konkludert, sier hun.

- Handler om trygghet

Bjørkhaug poengterer at det er mulig det ikke er nødvendig med strakstiltak rundt Kallurdalstunnelen. Men etaten bør ifølge Krf-politikeren komme seg til stedet etter slike hendelser for i det minste å ta en vurdering om hva som eventuelt må gjøres.

- Dette handler blant annet om tryggheten folk skal føle når de kjører på veien. Det må gjøres en vurdering som er faglig forankret. Det forventer jeg, sier hun.

- Har du vært i kontakt med vegvesenet selv etter denne ulykka?

- Jeg har allerede sendt en henvendelse på mail. I tillegg har vi (komiteen for infrastruktur) jevnlige møter med vegvesenet. På det neste kontaktmøtet skal jeg være tydelig hva jeg mener om denne saken, svarer hun.

Stor trafikk

Kallurdalstunnelen ligger 16–17 kilometer fra Lensvik sentrum, mellom Lensvik og Selva. Det er bygd en såkalt rassikringsportal over tunnelåpningen, for å fange opp stein og is. Dette «taket» ble i fjor delvis skadet av et steinras.

Denne strekningen har stor trafikk. Mange pendlere kjører her, og ungdomsskoleelevene blir transportert forbi rasstedet til Lensvik ungdomsskole hver morgen og ettermiddag i ukedagene. I tillegg er fylkesvei 710 en av hovedfartsårene til den nye kampflybasen på Ørland.