Heidi Reitås Sæther

Bor: Grindal

Jobber med: Rektor ved Voll skole

Aktuell for: Kommunestyret i Rennebu vedtok at ikke videreføre drifta for ett år, på oppmoding fra privatskolen Rennebu EnSpire ved Voll skole blir lagt ned fra høsten 2017

Hvilke reaksjoner har det vært blant lærere, foreldre og elever etter at kommunestyret vedtok ikke å etterkomme ønsket om ett års videre drift ved Voll skole?

- Det har ikke vært så store reaksjoner. Vedtaket var som forventet. Det virket som at de ulike partiene i kommunestyret hadde bestemt seg, og at det var blitt en prinsippsak.

Hva har dere gjort på skolen i dag?

- Vi har hatt en så tilnærmet normal drift som mulig. Vi snakker ikke skolestruktur med elevene. Samtidig som at lærerne skal drive skolen her, skal de også forberede seg på overgangen til en ny skole.

Det er knappe tre måneder før den offentlige skolen på Voll stenger. Hvordan skal dere greie å holde stemninga oppe ved skolen?

- Det er veldig mye positivt som har skjedd i utviklinga ved Voll skole de senere åra. Det er nesten så det oppleves som et eventyr. Hele organisasjonen fungerer så godt. Det er god samhandling mellom lærere og gode relasjoner mellom elevene. Vi vet det er kort tid igjen, men vi må prøve å opprettholde dette, samtidig som det kan være vanskelig å motivere seg, da det ikke er enkelt å overføre dette med enkle grep. Det kjennes litt tungt å gi slipp på det.

Hvordan er det å stå i dette som rektor og være lojal mot alle parter?

- Det er kjempevanskelig da jeg har en rolle som leder og motivator, og så er forutsetningene slik som de er. Det er også utfordrende ettersom det er så knapp tid. Jeg håper inderlig at det kommer en ny rektor på plass på Berkåk slik at vi får en god prosess. Det er viktig for at lærerne skal kjenne på at de skal i samme retning.

Hva er så spesielt med Voll skole?

- At vi har fått til og snudd dette med fådelt skole til noe positivt. Det grepet gjorde vi da vi oppdaget dette med entreprenørskap, engasjement og tilhørighet i lokalsamfunnet, samt medvirkning, samhandling og idéskapning blant elevene. Det er en ganske nyvunnet oppdagelse for oss også å få dette inn i undervisninga.

Hvordan kunne denne saken vært løst annerledes?

- Vi kunne fått en bedre prosess hvis vi skolelederne kunne fått tid til å diskutere hvordan det er lurt å få til dette med en enhet. Utviklingsarbeid tar tid. Nå ble det veldig hastig. Det kom et forslag om nedleggelse med forholdsvis kort høringsrunde. Det har vært en skolestrukturdebatt i mange år i Rennebu. Det virker som at noen har ventet på anledningen, og bestemt seg allerede da saken kom på bordet.

Hvordan kan sårene som er skapt, leges?

- Det lurer jeg også på. Når det er så stort engasjement og så mange fornuftige innspill, og folket føler at de ikke blir hørt, blir det en generell mistillit til politikerne. Det har vært rimelig stille fra dem som har vedtaket på sin side.

Hva skal du gjøre neste år?

- Jeg skal være med og starte og etablere en privat skole på Voll, men jeg vet ikke hvor jeg skal jobbe. Jeg står ved et veiskille, der jeg kan finne på noe annet. Jeg har ikke sagt opp i Rennebu, men søker andre jobber blant annet i Orkdal, Meldal – og Spania.

Hva leser du for tida?

- Generell del av læreplan som er kommet på høring. Jeg har lyst til å hive meg over siste boka til Jo Nesbø. Forhåpentligvis blir det til i påska.

Hva gjør du i helga?

- Skal være med og arrangere loppemarked i Fredheim grendehus i Grindal. Her blir det salg av kaffe, vafler, rømmegrøt og lopper.

Hva ligger hjertet ditt nærmest akkurat nå?

- På fritida at folk skal ha tro på at vi fortsatt jobber for at privatskolen skal komme, og i hverdagen for en best mulig offentlig skole.