Åsa Løvrød var ledsager for sin 11 år gamle sønn da han skulle hjem fra Rikshospitalet i Oslo etter en ryggoperasjon sist søndag. Da flyet landet på Værnes ventet en taxi for å kjøre dem hjem til Rindal. Den turen gikk veldig greit helt til de hadde passert Forvebrua på Fannrem.

Åsa Løvrød sier turen med en nyoperert sønn var et mareritt.

— Da starta marerittet. Veien er helt ubrukbar, og gutten hadde

vondt. Da vi dro fra Oslo, var operasjonssåret helt fint, men da vi kom hjem hadde det kommet ut blod, forteller Løvrød.

Nå er hun lei av lappverket på Fv 65.

— Nå må de slutte med denne lappinga og tullet som har vært til nå. Gjør jobben skikkelig, sier hun.

Får smertestillende

Budskapet er mye det samme som fra Agnethe Halgunset, bosatt på Rindalsskogen og fastlege i Surnadal.

— Det er nesten slik at jeg kvier meg for å sende pasienter som fra før har smerter til sykehuset i Orkdal på grunn av standarden på Fv 65. Jeg må sende med dem smertestillende på turen fordi de vil kjenne og få vondt hver en hump på veien, sier Halgunset.

Jorunn Jonli skryter av sjåføren, ikke veien.

Jorunn Jonli, som bor på Rindal helsetun, hadde tur til Orkdal sjukehus for to, tre uker siden. Det gikk bra, men takket være én ting.

— Sjåføren var lokalkjent og tok hensyn til alle dumpene og humpene. Derfor gikk det bra. Men veien er for dårlig og noe må gjøres, sier Jonli.

— Hva om det var en «råkjører» som satt bak rattet?

— Jeg tør ikke tenke tanken!

Ta vare på det vi har

Ambulansetjenesten i Rindal har Fv 65 som arbeidssted. I fjor hadde de ca. 500 oppdrag til Orkdal sjukehus, altså i snitt godt over én tur per dag.

— Vi gjør så godt vi kan og er forsiktige når vi ser at pasienten har det vondt og er redd. Det oppleves ekkelt og vi føler nesten vi må si unnskyld til pasienten, selv om veistandarden ikke er vår skyld. Ofte advarer vi også på forhånd om hvordan turen blir, sier ambulansearbeider Bettina Røen Helgetun.

Les også: Kjære ordførere i Meldal, Rindal og Orkdal

Hun har i flere år følt veistandarden bokstavelig talt på kroppen.

— Jeg synes det er blitt verre og verre for hvert år, sier hun.

Nylig presenterte Statens vegvesen sitt asfaltprogram for inneværende sesong. Når det gjelder Fv 65, kommer det asfalt på disse strekningene:

Svorkmo-Storås i Orkdal/Meldal

Holtebrua-Bolme i Rindal

— Asfalt er bra, men på lang sikt hjelper det ikke. Det blir bare klatting. Problemet ligger i veigrunnen. Jeg mener politikerne i større grad må ta vare på de eksisterende veiene framfor å bygge nye. Det er en tendens her i Møre og Romsdal, mener Helgetun.

Ambulansetjenesten i Rindal må advare pasientene når det er tur på Fv 65 til Orkdal eller Trondheim. Fra venstre: Håvard Lund, Bettina Røen Helgetun og Marthe By.

Påvirker instrumentene

Ubehaget for pasienten som følge av veistandarden er én ting. Bevegelsene av alle de naturskapte fartshumpene påvirker også utstyret i ambulansen.

— Måleinstrumenter som er koblet til pasienten gir feil utslag og resultat da de er ømfintlige på risting. Det kan slå begge veier; det kan tyde på at pasienten har det verre eller bedre enn hva realiteten er, sier Håvard Lund, lærling i ambulansetjenesten i Rindal.

— Hvor alvorlig er det for pasienten?

— Det er ikke veldig alvorlig. Vi tilpasser med klinisk blikk på pasienten og ta andre kontrollmålinger. Men det gjør selvsagt jobben vanskeligere siden dette er hjelpemidler for oss. Det hender vi må stoppe og ta nye kontrollmålinger, noe som igjen fører til mer tidsforbruk på transporten, sier Lund.

De som kaller Fv 65 et lappverk, har nok sine ord i behold.

— Farlig

Håkon Kaspersen og Leif Tanemsmo, som begge kjører for Ramlo Sandtak AS på Heimdal, kjørte hver sin trailer til Rindal denne dagen. De er langt ifra imponert over veistandarden.

— Fv 65 er smal og svingete, og det er sprekker i veibanen. Bilen kaster på seg, så du må sitte og holde deg fast i rattet. Bedre vei og spesielt veibredde er mitt budskap til politikerne, sier Kapersen.

— Marerittet er når du møter andre store biler. Du vet ikke om vi tørner sammen. Så jeg støtter min kollega, sats mer på vei. Det er skremmende dårlig standard både her og generelt. Det er farlig, sier Tanemsmo.

Les også: Bompenger kan bli løsningen

Asfaltparadoks

ST får tur med ambulansen på noen av de verste partiene mellom Rindal og Rindalsskogen. Vi ser betydelige sprekkdannelser i veien, og det føles ekstra godt å kjøre over humper – de som er forhøyninger i veibanen, og dumper – fordypningene.

— Dette er nok den verste strekninga her i Rindal. Det er litt paradoksalt å tenke på at den strekningen som nå skal få asfalt, er en av de bedre strekningene, sier Bettina Røen Helgetun bak rattet i ambulansen.

Lars Kirkholt sier Fv 65 ikke var bygd for dagens trafikkmengde.

Nok klatting

Lars Kirkholt, leder i hovedutvalg for Landbruk og tekniske tjenester, samt leder i trafikksikkerhetsutvalget i Meldal, sier at Fv 65 gjennom Meldal nok ikke er verst på strekningen.

— Veien er ikke bygd for den mengden trafikk og den tungtrafikken som går på den i dag. Derfor ser vi også at veien gir etter og er i ferd med å skli ut, sier Kirkholt.

Han er glad for all den asfalten som blir bevilget, men det er ikke nok.

— Det har vært nok klatting på denne veien. Den er et lappverk. Nå er det på tide å gjøre en jobb fra grunnen av, og om vi ikke får penger til alt på én gang, kunne vi i hvert fall ha fått en oppstart, sier han.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300